Infrastruktur
4 min lästid

Varbergstunneln – En viktig sträcka när Västlänken slutförs

17:e november 2020, 15:39
Gestaltningsbild över plattformarna vid framtida Varbergs station, med vy norrut på Västkustbanan mot Göteborg. Illustration: Abako
Gestaltningsbild över plattformarna vid framtida Varbergs station, med vy norrut på Västkustbanan mot Göteborg. Illustration: Abako

Tågtrafiken på västkusten får en uppgradering. Fokus ligger på effektivisering, miljöförbättring och vägsäkerhet. Det nya dubbelspåret på Västkustbanan är planerat att öppna för trafik år 2024.

Det byggs för fullt när Västkustbanan expanderas. Gods- och persontransporten mellan Göteborg och Malmö eller Köpenhamn ska effektiviseras. För att komplettera anläggningen läggs det därför nytt spår mellan Varberg och Hamra. Sträckan ligger på cirka nio kilometer och ska dessutom gå under Varberg centrum genom en tre kilometer lång tunnel. Byggarbetet har pågått sedan den 19 december 2019 och pågår på flera håll i området. Bland annat har det gjorts utrymme för en ny godsbangård genom att Getteröbron rivits och byggts upp på nytt. Delprojektet färdigställdes i augusti 2020.

– Den nya godsbangården kommer att byggas precis norr om där den gamla bron låg. Vi besiktade den nya bron den 13 augusti och öppnade den därefter på utsatt tid. Nu löper trafiken som planerat, säger Mathias Wärja, projektchef på Trafikverket.

En utmanande tunnel med gott om fördelar
Ett av expansionens mest utmanande delprojekt är den tre kilometer långa tunneln som leder under Varberg centrum. Det nuvarande spåret går längs med vattenfronten och resulterar i en barriäreffekt mellan staden och vattnet som ska försvinna med den nya tunneln. Det ska resultera i utbyggnad av staden närmare vattnet. Marken där den nuvarande bangården ligger ska dessutom frigöras för nybyggnation. Den nya tunneln går som djupast 30 meter under stadens bebyggelse och kommer kopplas ihop med en ny stationsbyggnad som ska byggas i centrum.

– Projekteringen för det nya stationshuset pågår i stunden och det är Jernhusen som så småningom kommer att bygga det i egen regi. Ifrån det nya huset kommer man kunna ta rulltrappor och hiss ned till de nya plattformarna cirka 12 meter under marken, säger Mathias Wärja.

Arbetsområdet i Breared södra Varberg. Foto: Kasper Dudzik
Arbetsområdet i Breared södra Varberg.
Foto: Kasper Dudzik

Genom att den nya tunneln ligger under marken och har dubbelt spår som är exklusivt för tågtrafik kan avgångsfrekvensen öka. Hastigheterna kan också ökas, vilket kortar ned restider och kan få effekt i att fler transporter sker på räls istället för på väg, vilket minskar koldioxidutsläppen. Enligt planen ska även bullerstörningarna minska och därmed förbättra miljön i stan. I takt med att dubbelspåret blir färdigt ersätts dessutom flera järnvägsövergångar med broar eller vägportar, vilket ökar trafiksäkerheten. Enligt Mathias Wärja håller man tiden för tunnelbygget och allt ska gå enligt planerna.

– Vi har börjat med spårtunneln och kommit cirka tio meter in söderifrån. Det är en milstolpe då vi tagit oss igenom ett ganska besvärligt tunnelpåslag med låg bergtäckning. Det har varit lite kinkigt, men nu har vi kommit så pass långt in att vi kan börja driva. Från servicetunneln har vi även påbörjat den första tvärtunneln som vi kan transportera ut folkmassor genom vid olyckor, säger han.

Samarbete mellan flera aktörer och finansiärer
I byggnationen av sträckan mellan Varberg och Hamra blev Implenia totalentreprenör och ansvarar för att konstruera samt bygga dubbelspår och tunneln tillsammans med Trafikverket. Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen är medfinansiärer till projektet. Den totala kostnaden för projekt Varbergstunneln uppgår till cirka fem miljarder kronor, enligt den nationella planen för transportsystemet som beslutades av regeringen under våren 2018.

Hur har samarbetet fungerat med Varbergs kommun och Implenia?
– Det funkar bra. Jättepositivt rent ut sagt. Det är skönt att ha kommit igång. Vi har hittat kontaktpunkterna om vilka frågor som man tar i vilka forum och det är bra medverkan. Det är snabbt till beslut och snabbt till dialog när det är saker som behöver diskuteras och det underlättar i så här stora projekt när man behöver vara lite snabb i vissa frågor, säger Mathias Wärja.

Det nya dubbelspåret på Västkustbanan är planerat att öppna för trafik år 2024. Därefter rivs den gamla anläggningen och arbetsområden återställs. Den pågående tågtrafiken är planerad att drivas på den befintliga banan under projektets gång.

Jesper Norell