Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Nanosatelliter ska övervaka världens fartyg för att effektivisera infrastrukturen kring sjöfrakten.
Satelliterna ska lära sig att förutspå när fartygen anländer i hamn med hjälp av AI-teknik.
Det är det brittiska företaget Spire Global UK som byggt nanosatelliterna med stöd av den brittiska rymdstyrelsen. Det sker inom ramen för de europeiska rymdorganisationens ESA Pioneer Partnership Project.
Två av de hundra satelliterna, som inte är större än en skolåda, är mer avancerade än de andra. De har en kapacitet jämförbart med superdatorer, som gör att data kan processas redan i rymden.
Med hjälp av AI-teknik ska satelliterna bland annat lära sig att förutspå när fartygen anländer i hamn. Genom att skapa sådana prognoser kan hamnarna enklare planera för personal och vidare landtransporter.
I ett annat ESA projekt används data från det europeiska jordobservationsprogrammet Copernicus för att se hur coronapandemin påverkat den tunga lastbilstrafiken i Europa.
Resultaten visar att lastbilstrafiken i EU har minskat med i genomsnitt 11 procent år 2020 jämfört med medianantalet lastbilar för åren 2017–2019. och med betydande 42 % På franska och belgiska delar av den europeiska sträckan E 40 minskade lastbilstrafiken med hela 42 procent.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB