Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Många vanligt förekommande brister, som dock åtgärdades snabbt. Det blev resultatet av myndighetens inspektionsinsats.
Arbetsmiljöverket genomförde en inspektionsinsats mellan april 2023 och december samma år. Totalt gjordes 116 kontroller, såväl föranmälda som oanmälda, på 53 arbetsställen.
I dag släpper myndigheten sin rapport, som visar att tre fjärdedelar, hela 39 stycken av dessa, fick ett eller flera krav på åtgärder. Men bara ett ärende landade i ett föreläggande.
– Vi bedömer att inspektionerna har gett god effekt och vi har fått stor spridning av våra krav i branschen. Det är ett fåtal stora arbetsgivare som utför majoriteten av beläggningsarbetena av asfalt på de större vägarna, säger Magnus Henriksson, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.
Samtidigt upptäckte de, till sin glädje, en mycket god samverkan i branschen.
– Informationen om de brister som vi fann på en plats inom en koncern spred sig snabbt till andra. Det ledde till att flera arbetsställen hade åtgärdat de bristerna innan vi kom dit för inspektion.
Under inspektionerna kontrollerades rutiner, instruktioner och riskbedömningar av arbetsmoment samt andra risker som kan förekomma vid arbete på väg. Men också kemikalieblandningar och asfaltsrök, ergonomi, nattarbete och stress, maskinsäkerhet samt buller och vibrationer.
De vanligaste kraven var kring kemiska arbetsmiljörisker. Man fann även en del brister i delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Alltså till exempel rutiner för att undersöka, riskbedöma och fördela uppgifter.
Några av de vanligaste bristerna:
Källa: Arbetsmiljöverket
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB