Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll är en av Sveriges mest trafikerade och spelar en avgörande roll för tågtrafikens punktlighet och kapacitet i hela Stockholmsregionen. Utbyggnaden till fyra spår är nödvändig för att möta den växande befolkningens behov av smidigare och tätare tågtrafik.
– Genom att vi nu har ett gemensamt avtal kan vi blicka framåt och i samarbete med Sundbybergs stad gå vidare med utbyggnaden av Mälarbanan. Hittills har vi levererat fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga, men det är först när Mälarbanan är färdigutbyggd genom Sundbyberg som hela nyttan realiseras, säger Roberto Maiorona, generaldirektör Trafikverket.
Järnvägen, som idag delar Sundbyberg kommer att grävas ner och ge plats åt nya stadsutvecklingsområden.
– Det här är en historisk möjlighet för Sundbyberg att växa och utvecklas. Genom nedgrävningen av järnvägen skapas förutsättningar för en sammanhållen stadsmiljö som gynnar våra invånare och företag samtidigt som vi är med och möjliggör bland annat arbetsmöjligheter för pendlare mellan Mälardalen och Stockholm, säger Peter Schilling (S) kommunstyrelsens ordförande Sundbybergs stad.
– Vi har redan levererat cirka 80 procent av tågkapaciteten genom fyrspårsutbyggnaden fram till Spånga, men nu kan vi fortsätta planera för nästa etapp och det känns väldigt roligt, säger Erik Lundman, programchef på Mälarbanan.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB