Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Den 6 kilometer långa Citybanan är en pendeltågstunnel under centrala Stockholm. Den öppnades 2017. De två stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan knyter ihop pendeltåg och tunnelbana.
Totalt har stationerna 71 rulltrappor som vid en inventering visat sig vara felkonstruerade.
Nu har regionens trafikförvaltning beslutat att alla rulltrappor ska bytas ut.
– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år. Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning till Mitt i.
Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. Regionfullmäktige ska avsätta halva beloppet i sin budget.
– Trafikförvaltningen har tidigare kompenserats av Trafikverket för bland annat brister i rulltrapporna. Slutregleringen innebar att vi betalade 120 miljoner kronor mindre än vad vi skulle ha gjort om allt varit i sin ordning. Investeringskostnaden för utbyte av rulltrapporna på Stockholm City och Stockholm Odenplan kommer Region Stockholm att behöva stå för, säger Natalie Nordenswan till tidningen.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB