Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Beställare är AB Storstockholms Lokaltrafik och Trafikkontoret, Stockholms stad och kontraktssumman uppgår till 299 miljoner kronor.
Norra Danviksbron i Stockholm, som byggdes i början av 1920-talet, består av en öppningsbar klaffbro över Danvikskanalen, en tillfartsbro på kanalens östra sida och ett manöverhus.
Nu har bron nått slutet av sin tekniska livslängd och ska totalrenoveras för att säkerställa säker och hållbar trafik för både båt- och kollektivtrafik i Stockholm och Mälardalen.
– Vi är mycket stolta över att ha fått uppdraget att totalrenovera denna historiska och unika bro med stort kulturhistoriskt värde, säger Ioannis Strantzalis, produktchef på Peab.
Peab skriver att de ska bevara brons utseende då brons design revolutionerade klaffbroarna genom att visa att betong kunde användas i motvikten. Idag ska det bara finnas ett fåtal broar av denna typ kvar i världen. Många delar kommer dock att bytas ut under renoveringen.
Uppdraget är en utförandeentreprenad och rivning av den gamla bron har redan påbörjats. Återuppbyggnaden av bron planeras starta efter sommaren 2024 och pågå till hösten 2026. Bron förväntas öppna igen för trafik i slutet av 2026.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB