Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
En utredning visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
E4 Förbifart Stockholm är byggd i två delar – Häggvik till Hjulsta och Hjulsta till Kungens kurva.
På sträckan Häggvik till Hjulsta är vägen och tunnlarna nästan färdigställda och de tekniska installationerna har påbörjats. Innan trafik kan släppas på måste alla tekniska system och säkerhetslösningar installeras klart och testas för att säkerställa att tunneln är trygg och säker att resa i.
– Det är glädjande att kunna delöppna sträckan mellan Häggvik och Hjulsta, en sträcka på 3,5 kilometer, varav 1,8 kilometer går i tunnel. Vi arbetar intensivt med att färdigställa installationerna och testa de tekniska systemen och ser fram emot att delöppna sträckan Häggvik – Hjulsta under hösten 2026, fyra år tidigare än planerat, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.
Mellan Kungens kurva och Hjulsta är det fortfarande arbeten kvar att utföra i tunneln och all teknisk utrustning ska även installeras och testas innan öppnande. Arbetet på hela sträckan fortsätter och år 2030 öppnar Trafikverket E4 Förbifart Stockholm i sin helhet.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB