Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Detta med hänsyn till den kraftigt ökade kostnaden, förskjutna tidplanen och långvarig påverkan på trafik och närmiljö och stora risker för hela kommunens ekonomi.
Kostnaderna för Mötesplats Nacka har ökat kraftigt sedan starten. Det beror på komplexiteten i projektet, aktuellt marknadsläge samt ökade entreprenadkostnader. När överenskommelsen tecknades 2017 var bedömningen en sammanlagd kostnad om 2 till 2,3 miljarder kronor. Den totala slutkostnaden är idag bedömd till minst 8,5 miljarder kronor. En realistisk tidplan innebär ett färdigställande tidigast 2035.
– Det är beklagligt att Mötesplats Nacka avbryts, men både vi och Trafikförvaltningen är överens om att det är nödvändigt att dra i handbromsen då både kostnader och risker ökat markant. Vi måste också ta lärdom av processen och säkerställa att vi gör bättre kostnadsbedömningar i framtida projekt. Förutom att vi tar ansvar idag ger omtaget att den planerade överdäckningen fortsatt kan ske längre fram i tiden, när förutsättningarna är bättre, säger Victor Kilén, stadsdirektör, Nacka kommun.
– Stadsutvecklingen i Centrala Nacka kommer att påverkas av förslaget. Vi har fortsatt höga ambitioner och kommer nu att utreda konsekvenserna och ta fram en ny inriktning för Centrala Nacka, med ny strukturplan och ny kostnadseffektiv bytespunkt, i anslutning till det lokala vägnätet som matchar tidplanen för tunnelbanans planerade trafikstart 2030, säger Katarina Wåhlin Alm, stadsutvecklingsdirektör, Nacka kommun.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB