Infrastruktur
3 min lästid

Branschorganisationen: "Uppmuntra till öppenhet"

19:e februari 2024, 14:48
Branschorganisationen:
Jesper Westerberg och Björn Östlund. Bildkälla: Swedtrain.
Johann Bernövall Johann Bernövall
Like 0

Jesper Westerberg är CPO på bolaget Predge som arbetar med prediktiv analys kopplat till livslängd på komponenter inom järnvägen.

På Järnvägsdagen deltog han, tillsammans med andra entreprenörer och en representant för Trafikverket, i en diskussion om hur snabba åtgärder, teknisk innovation och smarta upphandlingsmetoder ska göra infrastrukturen för järnvägen starkare och bättre.

Några veckor senare tar han samtalet vidare med Branschaktuellt. Han vill framförallt se att Trafikverket är engagerade och drivande i att få in nya innovationer.

– Kulturell förändring är en viktig del av utmaningen, och det kräver regelbunden ansträngning och transparens av alla parter. Sen kommer man inte ifrån att Trafikverket är en väldigt central och viktig del av järnvägsbranschen i Sverige, en fördel i detta är ju att om dom vill förändra och göra saker annorlunda så kommer det bli så, säger Jesper Westerberg.

Att vara mer snabbfotad och inkludera innovativa bolag är en nyckel, enligt Westerberg.

– För att driva innovation på infrastruktursidan är det viktigt att engagera och driva förändring med hjälp av dem som är involverade och vill göra saker annorlunda. Det gäller att både ta vara på drivkrafter inifrån Trafikverket men även ta till sig all innovation som finns ute i marknaden, det måste finnas incitament att jobba tillsammans från bägge sidor.

Han anser att det finns hopp om framtiden, med goda signaler från tjänstemännen på Trafikverket. Dessutom ser han en organisation som Swedtrain som en viktig spelare framåt.

– Swedtrain representerar hela branschen och kan driva frågor som kan göra hela järnvägsindustrin bättre och mer effektiv. Det krävs att branschen som helhet går ihop och vill göra saker annorlunda för att vi ska få till en förändring och bli mer konkurrenskraftiga, där har Swedtrain en viktig roll att spela.

Björn Östlund är en annan expert som deltog i paneldiskussionen. Han har bakgrund vid bland annat Banverket och är idag styrelsemedlem i Swedtrain för Vossloh.

– För att hantera utmaningarna inom järnvägen, som har stort underhållsbehov, måste vi utveckla och implementera teknik snabbare än vi har gjort tidigare. Det är viktigt att fundera på hur vi kan göra detta på ett effektivt sätt med tanke på den innovation och teknologisk utveckling som skett de senaste 10-20 åren, säger han.

Han efterlyser alternativ till dagens kortare stopp när det ska ske arbeten på järnvägen.

– För att uppgradera dagens infrastruktur behöver vi även få till mer genomtänkta och planerade avstängningar, med samordnade arbeten som gör att den totala tiden med avstängda sträckor blir mindre. Detta kan öka pålitligheten och minska behovet av små insatser och nattarbete. Men där behöver man ha med sig operatörerna som nyttjar spåren, säger Björn Östlund.

Precis som Jesper Westerberg efterfrågar Östlund en kulturförändring i hela järnvägsbranschen.

– Vi på Swedtrain tycker att det är viktigt att uppmuntra till öppenhet och att prova nya tekniker och metoder för att möta högre krav och komplexiteter i infrastrukturprojekt. Tydliga kriterier måste fastställas för att vägleda branschen och undvika vanliga fel i upphandlingsprocessen. Järnvägsindustrin har stor kunskap och många smarta lösningar som kan användas på ett mer effektivt sätt, avslutar han.

Det här är Swedtrain

  • Branschorganisationen för industrin och lärosätena som levererar lösningar för framtidens järnväg.
  • 43 medlemsföretag.
  • Medlem i branschorganisationen för den europeiska järnvägsindustrin, Unife.
#swedtrain
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0