Infrastruktur
2 min lästid

Därför blir Förbifart Stockholm ännu dyrare

25:e januari 2024, 15:35
Därför blir Förbifart Stockholm ännu dyrare
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Johann Bernövall Johann Bernövall
Like 0

Samtidigt har Trafikverket bedömt att E4 Förbifart Stockholm planeras att öppnas för trafik år 2030, enligt den befintliga tidsplanen.

De huvudsakliga orsakerna till den reviderade kostnadsbedömningen är främst relaterade till arbetskostnader för tunnelprojektet under Lovö samt extra kostnader som uppstod när man avslutade kontraktet med en tidigare entreprenör. Kontraktet avslutades 2019 på grund av allvarliga arbetsmiljöbrister.

– En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.

När kontraktet avslutades år 2019 förlängdes öppningstiden för E4 Förbifart Stockholm med fyra år, vilket innebär att motorvägen måste underhållas under en längre period, och detta leder till ökade kostnader. Dessutom har osäkerheter i den omgivande världen påverkat projektet på samma sätt som andra industrier och samhället i stort.

Kan bli 12 miljarder dyrare

Trafikverket jobbar aktivt för att hålla nere kostnaderna för projektet, men det finns fortfarande osäkerheter som kan påverka den framtida kostnadsprognosen. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen inom ett interval, med en uppskattad total kostnad på 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor, jämfört med den tidigare bedömningen på 41,7 miljarder kronor (priser från 2021).

#förbifart stockholm
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0