Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Trafikverket har nyligen genomfört en ekonomisk analys av projektet E4 Förbifart Stockholm, vilket har resulterat i en reviderad bedömning av projektets totala kostnad. Där framkommer att projektet kan bli hela 12 miljarder dyrare.
Samtidigt har Trafikverket bedömt att E4 Förbifart Stockholm planeras att öppnas för trafik år 2030, enligt den befintliga tidsplanen.
De huvudsakliga orsakerna till den reviderade kostnadsbedömningen är främst relaterade till arbetskostnader för tunnelprojektet under Lovö samt extra kostnader som uppstod när man avslutade kontraktet med en tidigare entreprenör. Kontraktet avslutades 2019 på grund av allvarliga arbetsmiljöbrister.
– En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm.
När kontraktet avslutades år 2019 förlängdes öppningstiden för E4 Förbifart Stockholm med fyra år, vilket innebär att motorvägen måste underhållas under en längre period, och detta leder till ökade kostnader. Dessutom har osäkerheter i den omgivande världen påverkat projektet på samma sätt som andra industrier och samhället i stort.
Trafikverket jobbar aktivt för att hålla nere kostnaderna för projektet, men det finns fortfarande osäkerheter som kan påverka den framtida kostnadsprognosen. Därför presenteras den nya kostnadsbedömningen inom ett interval, med en uppskattad total kostnad på 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor, jämfört med den tidigare bedömningen på 41,7 miljarder kronor (priser från 2021).
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB