I juni introducerar Trafikverket nya klimatkrav för asfalt efter att ha testat dem i ett antal projekt.
– Vi vill visa vår målinriktning och ge en tydlig beställning för att stimulera branschen mot omställningen till klimatneutralitet, säger Åsa Lindgren teknisk expert hållbarhet på Trafikverket.
Trafikverkets mål är att vara klimatneutralt till år 2040, vilket innebär att nettoutsläppen ska vara noll för växthusgaser då. Kraven för utsläpp av växthusgaser i tillverkningen av asfalt kommer att skärpas successivt och de nya kraven som införs kommer att innebära en 30-procentig minskning.
– Vi tar det första steget nu, 2025 kommer nästa, säger Åsa Lindgren. För att tänka klimatsmart i ett vägprojekt, måste alla aspekter tas med i beräkningen, från tillverkningsprocessen till asfaltens livscykel. Asfalten ska vara så miljövänligt framställd som möjligt men behöver också hålla över tid och vara återvinningsbar.
Det är i huvudsak tre aspekter som bidrar till minskade CO2-utsläpp. Dels handlar det om att byta ut bränslet i asfaltverken, från fossilt till biobränsle. Ytterligare ett sätt är att återanvända gammal asfalt.
– Om man tillsätter returasfalt i produktionen av asfalt ger det besparingar i form av minskade utsläpp av växthusgaser. Temperaturen i tillverkningsprocessen är också av viss betydelse ur klimathänseende, säger Åsa Lindgren.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Branschaktuellt AB, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2023 | Branschaktuellt Sverige AB