Hamnar
2 min lästid

Ellastbilar i Göteborgs hamn: "Milstolpe"

18:e januari 2023, 12:04
Ellastbilar i Göteborgs hamn:
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra containrar i skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals. De andra två sätts in i åkeriets reguljära trafik för transporter mellan containerterminalen och kunder i Göteborgsregionen. Bild:källa: Göteborgs hamn.
Johann Bernövall Johann Bernövall
Like 0

En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra containrar i skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals. De andra två sätts in i åkeriets reguljära trafik för transporter mellan containerterminalen och kunder i Göteborgsregionen.

– Vi vill inte vara den aktör som ser på när omställningen sker – vi vill vara i främsta led och vi ser också att våra kunder efterfrågar hållbara transporter i allt större utsträckning. Utifrån det var detta ett ganska enkelt beslut att ta, säger Johan Söderström, marknadschef på Skaraslätten Transport.

En milstolpe

Även om eldrift är ett överlägset alternativ vad gäller CO2-avtryck, så är det inte en investering som tas utan noggrann planering. Ellastbilar har andra egenskaper och är förhållandevis dyra i jämförelse sina fossila motsvarigheter.

– Ekonomiskt så är det utmanande och det är en investering som tar längre tid att räkna hem. De kunder som vill använda våra ellastbilar för sina transportbehov behöver därför skriva längre avtal med oss, vilket är något vi möter en förståelse för. Man är beredd att lyfta blicken och tänka lite utanför boxen, säger Johan Söderström.

Skaraslättens tre ellastbilar är en viktig milstolpe i Göteborgs hamn, men samtidigt bara början på en utveckling som kommer att accelerera under 2023 där fler åkerier och speditörer står redo att sätta in ellastbilar. DFDS är ett exempel som under året sätter in flera av över 120 beställda tunga ellastbilar på flöden i Göteborgs hamn.

“Roligt att se”

Det är en snabb utveckling som Göteborgs Hamn AB välkomnar och vill fortsätta understödja enligt hamnens VD Elvir Dzanic.

– Det är väldigt roligt att se omställningen ske här och nu. Från hamnens sida är det viktigt att vi fortsätter att sänka trösklarna för de som vill ställa om för ett mer klimatsmart transportsystem, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Under 2021 sjösattes projektet Tranzero Initiative för att öka omställningstakten i transportsektorn, med särskilt fokus på landtransporterna till och från hamnen. Projektet är ett samarbete mellan Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line.

Under 2023 kommer ytterligare laddinfrastruktur för tung trafik att stå klar och två vätgasstationer för tung trafik ska byggas. Redan nu får ellastbilar förtur i flera hamnterminaler och ytterligare Tranzero-initiativ förbereds i hamnen för att öka incitamenten och snabba på omställningen

#göteborgs hamn #skaraslättens transport
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0