Svevia utför ett unikt broarbete som har fått uppmärksamhet från bland annat Japan. Det är kablar som byts ut på Tjörnbron – på samma plats som det uppmärksammade broraset 1980.
Almöbrokatastrofen 1980, där fartyget Star Clipper kolliderade i bron vilket resulterade i att åtta människor omkom i broraset, är ett uppmärksammat kapitel i svensk historia.
Redan året efter byggdes den däremot upp på nytt under namnet Tjörnbron. Nu ska de 64 kablarna bytas ut, i ett broarbete med metoder som har gett eko i branschen.
I uppdraget används nya tekniska utföranden, som Svevia tillsammans med Trafikverkets experter tagit fram.
– Den enda erfarenhet som vi har att tillgå är vår egen. Ett sånt här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket måste vi själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll, i ett pressmeddelande.
Renoveringen sker i fyra etapper, där de första 14 kablarna byts ut under våren och hösten 2019 på nattetid.
Anledningen är att de karaktäristiska, orangea kablarna hade börjat rosta, vilket upptäcktes under 2015. För att utvärdera kablarnas skick fick Svevia uppdraget att byta ut två av dem samma år.
– Det är snart tre år sedan. Ingen hade tidigare gjort något liknande och intresset var stort från branschkollegor över hela världen. Brospecialister från Japan kontaktade Trafikverket för att få ta del av hur vi hade utfört jobbet.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2023 | Branschaktuellt Sverige AB