Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Tunneln skulle ursprungligen kostat 4,9 miljarder kronor. I september 2021 uppskattades totalsumman till 6 miljarder kronor, enligt 2015 års prisnivå. Nu är det andra gången Trafikverket meddelar en högre prislapp.
Slutnotan för tunneln spås landa på 6,9 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. Därtill läggs en kostnadsökning på 900 miljoner kronor och slutkostnaden beräknas till 7,8 miljarder kronor, skriver HN.
Den främsta förklaringen är stigande råvarupriser. Utöver prishöjningar på byggmaterial, betong, energi och drivmedel så har Varbergstunneln fortsatta geotekniska problem.
– Vi har mycket inläckage både i tråget och i tunneln. Mycket mer än vad vi hade förväntat oss. Vi har fått jobba mycket med att injektera och att täta i tunneln och schaktgroparna där betongtråget ska ligga för att inte få in vatten, säger Johan Hjertström, till tidningen.
Trafikverket kommer stå för kostnadsökningen. Medfinansiärerna Varbergs kommun och Region Halland inte kommer behöva tillföra mer pengar.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB