Infrastruktur
2 min lästid

Regeringspartier överens om miljardprojekt av höghastighetståg

18:e april 2018, 14:13
Höghastighetståg i Spanien
Sveriges kan få sitt första höghastighetståg innan 2045. Foto: Creative commons.
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Regeringspartierna har nått en överenskommelse i förhandlingarna om höghastighetståg. Nu, efter att gränsen avseende byggtid och kostnad är satt, bjuds allianspartierna och Vänsterpartiet in till samtal.

Senast 2045 ska stambanorna vara klara för ett nytt höghastighetståg, vilket ska korta ned resorna mellan Stockholm, Malmö och Göteborg i olika konstellationer. Det beslutades, enligt en artikel från SVT, efter veckor av förhandlingar mellan regeringspartierna. Nu ska det som är överenskommet diskuteras vidare med alliansen och Vänsterpartiet.

Höghastighetståg har majoritetsstöd

Moderaterna och Liberalerna har tidigare sagt nej till projektet. Sverigedemokraterna, som även de är negativt ställda, är inte inbjudna till förhandlingarna.
Just nu har regeringen riksdagsmajoritet för att kunna sjösätta projektet, vars högsta kostnad ännu inte är offentliggjord. Men enligt SVT ska det vara lägre än Trafikverkets beräkning på 230 miljarder kronor.

Till SVT säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att det är avgörande med ett större partistöd till bygget.
– Det är ett långsiktigt åtagande där vi binder offentliga resurser under flera mandatperioder. Ska det vara möjligt måste vi ha en bred politisk enighet om hur vi bygger höghastighetstågen och hur finansieringen ska lösas. Dels för att det måste förhålla sig till andra behov men också till hur det förhåller sig till det finanspolitiska ramverket.

Tågets snabbhet och finansiering ännu inte klart

Hur snabbt tåget ska gå avslöjas inte, men enligt tidigare samtal står det mellan 250 eller 320 kilometer i timmen. Skulle det bli det senare blir det lika snabbt som det japanska höghastighetståget Shinkansen och då förkorta restiden mellan Stockholm och Malmö med två timmar. Mellan Stockholm och Göteborg kortas då resan med över en timme.

Hur tåget skulle finansieras är även det ännu oklart.
– Vare sig vi pratar lån, gröna obligationer eller anslagsfinansiering har vi att förhålla oss till det statsfinansiella ramverket. Men regeringen har en gemensam uppfattning som vi mer i detalj kommer precisera när samtalen med de andra partierna börjar, säger Tomas Eneroth.

#alliansen #höghastighetståg #liberalerna #miljöpartiet #regeringen #socialdemokraterna #svt #tåg #tomas eneroth #vänsterpartiet
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0