Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
ABB har tagit hem en stor order från tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn (DB) för uppgradering av det första flaggskeppet InterCity Express (ICE 1) i deras serie av höghastighetståg. Kontraktet innefattar uppgraderingen av 76 höghastighetslok till ABB:s Insulated Gate Bipolar Transistors (IGBT) strömriktare för tågapplikation, enligt ett pressmeddelande från ABB.
Utbytet av befintlig elektronisk kraftutrustning från 1990-talet till toppmodern teknologi ska förlänga livslängden på ICE 1-flottan avsevärt, för att kunna kvarstå i drift i minst ytterligare ett decennium. Ordern bokades under tredje kvartalet och ekonomiska detaljer kring kontraktet har inte redovisats.
Traktionsutrustningen konverterar elenergin från luftledningen till rätt spänning och frekvens för att driva traktionsmotorerna. Strömriktarna baseras på ABB:s elektroniska trenivåplattform som ger minimerade energiförluster, minskad mekanisk stress på befintliga traktionsmotorer samt lägre buller.
Att uppgradera till IGBT-teknik lyfter traktionssystemet till modern teknologi med avseende på tillförlitlighet, energieffektivitet och förenklat underhåll. Energibesparingar på minst åtta procent förväntas, vilket motsvarar en årlig elförbrukning hos 5 000 hushåll.
– Vi är glada över det fortsatta samarbetet med ABB som kompetent partner med beprövad sakkunskap inom anpassade drivsystem, säger dr. Philipp Nagl, Executive Director Production DB Fernverkehr vid Deutsche Bahn. ABB:s strömriktare driftsattes framgångsrikt redan 2010 i en första omgång av 40 moderniserade höghastighetslok av typen ICE 1. Detta utbyte ledde till betydande energibesparingar och minskade driftkostnader som blev större än förväntat.
– Flottan med ICE-tåg utgör ryggraden i Tysklands järnvägsnät för höghastighetståg och vi vill tacka Deutsche Bahn för deras förtroende för vår teknik. Behovet av och efterfrågan på ännu mer effektiva, miljövänliga och tillförlitliga tågresor kommer att öka, säger Edgar Keller, chef för ABB:s division Traction.
DB erhöll nyligen trafiktillstånd från Eisenbahn-Bundesamt som medger uppgraderingen av omriktare. Tillståndet erhölls efter intensiv testning av två uppgraderade pilotlok och detta markerar starten på projektet. Hela renoveringsprojektet förväntas slutföras under tredje kvartalet 2023.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB