Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Volvo Bussar utökar erbjudandet inom elektromobilitet till att nu omfatta marknader över hela världen. Det nya elchassit Volvo BZL Electric innebär en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över, framgår av ett pressmeddelande idag.
– Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet, säger Anna Westerberg, VD för Volvo Bussar.
Den globala efterfrågan på elektromobilitetslösningar inom kollektivtrafiken växer och Volvo Bussar räknar med en snabb tillväxt de kommande åren.
– Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet, säger Westerberg.
Nya Volvo BZL Electric är utvecklad för att vara 90 procent återvinningsbar.
– Vi har ett livscykelperspektiv och tar ansvar för miljöbelastningen av våra produkter, från vaggan till graven. Det betyder att vi säkerställer att material, tillverkning, verksamhet och återvinning möter de högsta miljökraven, säger hon.
Pålitlighet, effektivitet och säkerhet
Volvo Bussar har lång erfarenhet av olika elektromobilitetslösningar, ofta i nära samarbeten med operatörer världen över. Nya Volvo BZL Electric är konstruerad för att kunna användas både som singeldäckare och dubbeldäckare.
– Nya Volvo BZL Electric bygger på beprövade och framgångsrika teknologier som vi redan implementerat i Europa. Alla chassi- och drivlinekomponenter är utvecklade och tillverkade av Volvo. För att säkerställa premiumkvaliteten hos våra bussar har vi samarbeten med utvalda karossbyggare världen över, säger Dan Pettersson, Head of International på Volvo Bussar.
Volvo BZL Electric möter de högsta europeiska kraven för körsäkerhet, drift och trafiksäkerhet. Det inkluderar Volvo Connect som är Volvo Bussars senaste erbjudande inom uppkopplade tjänster. Med funktioner som Zone Management kan operatören skapa säkerhetszoner där maxhastigheten begränsas, till exempel utanför en skola eller i en bussdepå.
Körupplevelse och laddning
Den 200 kW starka elmotorn är kopplad till en tvåstegs automatisk växellåda. Det ökar vridmomentet på hjulen vid låga varv och jämnar ut strömtoppar, vilket minskar elförbrukningen och ökar livslängden på motor och batterier. Drivlinan kan konfigureras med både en och två motorer med en effekt på 540 hk, vilket gör Volvo BZ stark i uppförsbackar och leder till mjuk och smidig körning.
Volvo BZL är konstruerad för laddning genom hårdvara och gränssnitt för både snabbladdning längs rutten via OppCharge och CCS-laddning i depå. Volvo Bussar erbjuder ett energilöfte genom att garantera kapaciteten för en överenskommen mängd energi som krävs för rutten.
Fakta Volvo BZL Electric
Längd (mm): 11 815 (singeldäckare), 10 585 (dubbeldäckare).
Drivlina: Elmotor, maxeffekt en/två motorer: 200/400 kW (singeldäckare), 200 kW (dubbeldäckare)
Växellåda: 2-stegad automatiserad manuell växellåda
Laddning: OppCharge, maxeffekt: 300 kW. Combo2/CCS, maxeffekt: 150 kW.
Energilagringskapacitet: upp till 470 (kWh)
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB