Industri
2 min lästid

Sveriges kommuner går miste om industrimiljoner

Idag, 24:e juni 2026, 11:32
Sveriges kommuner går miste om industrimiljoner

Nästan hälften av Sveriges kommuner berättar att de gått miste om industriinvesteringar på grund av långsamma statliga processer. Det visar en ny undersökning från Innovations- och kemiindustrierna i Sverige (IKEM).

Bristande elkapacitet, infrastruktur och långa tillståndsprocesser är de vanligaste hindren. En av tre kommuner uppger att företag blivit nekade ökad elkapacitet, ofta i flera fall inom samma kommun.

– Kommunernas svar bekräftar det företag redan berättar för oss: investeringar riskerar att utebli när elen inte räcker till, infrastrukturen brister och processerna tar för lång tid, säger Jakob Tellgren, vd för IKEM.

– Därför måste bland annat miljötillståndsutredningen få komma i mål och genomföras oavsett färg på ny regering, fortsätter han

Intresset fortsatt stort

Men allt är inte dystert, för trots hindren är investeringsintresset fortsatt stort. Tre av fyra kommuner berättar att de blivit tillfrågade om industriinvesteringar på minst tio miljoner kronor de senaste fem åren.

Men 85 procent av kommunerna anser samtidigt att statens insatser inte är tillräckliga för att möjliggöra industriell utveckling.

– Industrin är redo att investera och vi kommuner vill inget hellre än att kunna ta emot etableringarna. Nu behöver politiken möta upp med rätt förutsättningar i form av el, infrastruktur och snabbare processer, säger Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande i Luleå.

#ikem #investeringar
Nils Lund