Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Forskningsinstitutet Rise, tillsammans med återvinningsbolagen Enviro och Ragn-sells, har kommit fram till att uttjänta däck kan användas som drivmedel. Nu ska nästa steg inledas – att kunna göra konceptet kommersiellt.
Det är rättare sagt pyrolysolja från däcken som uppdraderas till ett mer miljövänligt alternativ än fossila bränslen. Forskningsprojektet startade i oktober 2017.
– Vi har under projektet karaktäriserat och uppgraderat pyrolysoljan genom olika raffinaderitekniker. Vid RISE ETC:s laboratorium i Piteå har vi gjort försök i pilotskala där vi jämfört uppgradering av ren fossil olja med olja bestående av 20 procent pyrolysolja. Resultaten visar att det inte finns några signifikanta skillnader och att pyrolysoljan passar väldigt bra i drivmedel, säger Linda Sandström, projektledare på Rise, i pressmeddelandet.
Nu ska de gå vidare genom att verifiera resultaten och förbereda för att kommersialisera konceptet.
– Nu vill vi ha ett raffinaderi som är villiga att ta in pyrolysoljan som råmaterial i produktionen och därigenom påbörja en minskning av förbrukningen av fossil olja. När vi visar att en kommersialisering är möjlig och även lönsam är förhoppningen att branschen i stort är villiga att vara med och utveckla det vidare, säger Linda Sandström.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB