Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Vi kommer att identifiera vilka risker investerare i svenska bioraffinaderier står inför och föreslå hur dessa risker kan hanteras och minimeras. Målet är att föreslå konkreta styrmedel så att Sverige kan bygga storskalig produktion av biodrivmedel. Lyckas vi med detta kan flyget tanka planen med svenskt biojetbränsle i en nära framtid, och vi kan få en liknande utveckling inom sjöfarten, säger Svebios programdirektör Tomas Ekbom i ett pressmeddelande.
Sverige är ledande i Europa när det gäller att ersätta fossila drivmedel med biodrivmedel, skriver Svebio. Användningen har fördubblats på bara tre år. Andelen 2017 var 20,8 procent. Men biodrivmedlen baseras till cirka 85 procent på import, och det är därför viktigt att öka den inhemska produktionen. Flera företag utvecklar teknologier för skogsråvara till högvärdiga biodrivmedel och flera utreder möjligheter för kommersiell storskalig produktion i bioraffinaderier.
Svenska Bioenergiföreningen är projektkoordinator tillsammans med biodrivmedelföretagen Energifabriken och Sekab, skogsbolagen Holmen och Södra Skogsägarna, projektutvecklarna PyroCell och Porcupine, samt teknikutvecklaren RenFuel och Sveriges Åkeriföretag. Projektets budget är 1,4 miljoner kronor och avslutas i februari 2020.
Svebio kommer att använda sitt nätverk BioDriv med cirka 60 företag och organisationer med 130 personer som främjar biodrivmedel, omfattande alla delar i värdekedjan från råvara till producenter och leverantörer till användare som transportföretag och fordonsutvecklare samt investerare och intressenter.
Svebio är även engagerat i ett nytt stort projekt finansierat av Energimyndigheten som initierats av Luleå tekniska universitet tillsammans med Svebio och nationella och internationella aktörer inom flyget. Denna förberedande studie kommer visa att det funkar i praktiken att producera biojetbränsle baserat på svenska skogsrester.
– Inom ett par år kommer förhoppningsvis kommersiellt flyg i Sverige att testflyga flygjetbränslet från detta Piteåprojekt, baserat på svenska skogsrester. Det är glädjande att Svebio tillsammans med forskningen och industrin kan bidra i de här två projekten så att en första kommersiell anläggning kan byggas, säger Gustav Melin, vd i Svebio.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB