Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Bilindustrins miljömål är att minska koldioxidutsläppen med 45 procent till 2030. Det kritiseras av europeiska branschorganisationen Acea, som tycker att målen är allt för optimistiska.
Igår röstade EU igenom krav på utsläppsminskningar och elektrifiering av nya bilar. Det får den europeiska bilindustrin att rikta stark kritik mot de uppsatta målen och branschorganisationen Acea, European Automobile Manufacturers Association, kallar det för önsketänkande.
Det skriver Sveriges Radio om i en artikel.
Kraven är att koldioxidutsläppen ska minska med 45 procent till 2030. Dessutom ska 40 procent av alla bilar drivas på el. Men Acea ser att över en halvering av utsläppsmålen – 20 procent till 2030 – skulle vara mer realistiskt.
– Vi måste ta med i beräkningar vad som är möjligt. Vi vill inte spela ett spel om vem som vill ha mest och komma upp med siffror som alla gillar, men som ingen kan nå upp till, säger Erik Jonnaert till Ekot.
Till Sveriges Radio säger däremot Julia Políscanova från miljöorganisationen Transport and Enviroment att de nya kraven är välkommet. Dessutom lyfter hon upp att antalet jobb i bilindustrin inte skulle påverkas, vilket annars är något som branschen oroar sig över i omställningen till elbilsproduktionen.
– Dieselmarknaden kommer minska i framtiden.Och det enda sättet att kompensera för framtida förluster av jobb, som kommer ändå på grund av förändringar i ekonomin, är att investera i ny teknologi.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB