Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Domsjö Fiber och Green Cargo har i ett samarbetsavtal flyttat över cirka 5 000 ton massaved från lastbil till järnväg för tryggare, effektivare och mer miljövänliga transporter. I mitten av februari gick första tågtransporten lastad på timmervagnar av modell lnps.
Efter att Domsjö Fiber tidigare har transporterat massaveden med hjälp av lastbil sker leveranserna med fyra till fem omlopp i veckan från Storuman och Tågsjöberg till Örnsköldsvik med järnväg.
– Det känns mycket bra att vi har kommit igång med tågtransporter igen. Vi har lyckats knyta ihop volymer från Tågsjöberg och Storuman och fått ihop tillräckligt stora volymer för denna tågpendel. För några år sedan övergick vi från tåg till lastbilstransporter från Tågsjöberg/Backe på grund av problem med det nya signalsystemet på Botniabanan, därför känns det extra roligt att vi med detta upplägg återigen lastar upp virket i Tågsjöberg på järnvägsvagnar, säger Patrik Lundgren, logistiker Domsjöfiber i ett pressmeddelande.
– Tillsammans med Domsjö Fiber har vi sedan första mötet haft en öppen och bra dialog för att skapa transporter utifrån deras behov där volym, frekvens, vagn- och lastbärarlösningar är delar som påverkar hur logistiklösningen utformas. När alla ingående delar samverkar skapas kostnadseffektiva, stabila och punktliga transporter, vilka blir en viktig del av deras totala distributionskedja. Besluten vi tar idag, ska underlätta imorgon, säger Johan Roswall, säljare Green Cargo.
Den svenska skogsindustrin är den största köparen av transporttjänster, skriver Green Cargo.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB