Industri
3 min lästid

Ny godstågpendel mellan Umeå och Göteborgs hamn

30:e maj 2022, 09:47
Ny godstågpendel mellan Umeå och Göteborgs hamn
Pressbild: Göteborgs hamn

Om alla planerade industriinvesteringar i Norrland blir verklighet rör det sig om en historisk satsning på ny teknologi och nya industrier som till stora delar ska bidra till grön omställning. Det kommer innebära kraftigt ökade godsmängder och ett ökat behov av transporter – det menar Anders Hjalmarsson, vd på Västerbottens Handelskammare, vilket går att läsa i ett pressmeddelande från Göteborgs Hamn.

– Det är otvetydigt så. Mycket av det som ska produceras ska söderut, samtidigt som vi kommer att ha ett stort behov av insatsvaror för industrin i norrgående riktning. Men behovet av hållbara transporter gäller såväl sjöfart som järnväg och därför är det också bra att både Umeå hamn och Skellefteå hamn påbörjat investeringarna som ytterligare stärker kapaciteten i vår region.

Transportbehovet i Norrlands befintliga industri är stort redan idag, med exportmarknader som ofta finns på andra kontinenter. Därmed utgör regelbundna kopplingar till Göteborgs hamns direktlinjenät en viktig del i att snabbt kunna leverera produkter ut till kunderna. Järnvägsvolymerna i Göteborgs hamn är större än någonsin och enligt försäljningschef Claes Sundmark är just norrlandstrafiken en stor bidragsgivare när det kommer till att driva den utvecklingen.

– Det finns flera förklaringar till det. Ökat fokus på klimatsmarta transporter är en viktig del, såväl som att kunderna ser att järnvägen är tillförlitlig och effektiv över tid. Och ju längre transportsträckan är, desto mer kommer järnvägen till sin rätt. Från hamnens perspektiv kan vi konstatera att ökad norrlandstrafik också stärker hamnen som garant för näringslivets access till omvärlden.

Den nya containertågpendeln mellan Umeå och Göteborgs hamn kommer inledningsvis att avgå en dag i veckan i vardera riktning och driftas av speditionsbolaget First Row Shipping & Logistics.

– Vi ser ett jättestort behov av den här pendeln och vi har hittat flöden som vi knappt visste existerade som vill åka med. Det fantastiska med just Umeå är att godset är så diversifierat, med många aktörer som skapar en bred mix av framför allt industriell export, säger Nikolas Rowland, vd på First Row Shipping & Logistics.

Tåget har kapacitet att transportera 68 containers och lämnar Göteborg på fredag förmiddag för att på lördag morgon sedan ankomma till godstågsterminalen i Umeå. Där lastas det med södergående gods innan avgång igen samma kväll för att ankomma till APM Terminals containerterminal på söndagen – var anslutande fartyg väntar med direktavgångar till bland annat Asien och USA.

Godstågspendlar mellan Norrland och Göteborgs hamn
  • Järnvägstrafiken mellan Norrland och Göteborgs hamn når idag tolv Norrländska orter – Kiruna, Kalix, Luleå, Piteå, Umeå, Husum, Örnsköldsvik, Ånge, Sundsvall, Iggesund, Söderhamn och Gävle.
  • Totalt rör det sig om 45 avgångar i veckan som trafikeras av tågoperatörerna Realrail, Green Cargo och First Row Shipping & Logistics.
#godståg #göteborgs hamn #industri #norrland
Redaktionen