Energi
2 min lästid

Positivt för Underhållsmässan: "Intresset var enormt"

20:e mars 2018, 12:16
Mingelbild från Underhållsmässa Foto: Anna Sigvardsson Högberg
Mingelbild från Underhållsmässa Foto: Anna Sigvardsson Högberg

Årets Underhållsmässa ökade kraftigt även i år. Både på besökar- och utställarsidan.

Totalt noterades 11 973 besök på Underhållsmässan 2018 på Svenska Mässan, som avslutades i fredags. Det innebär en ökning med tio procent mot föregående mässa 2016 (10 876 besök) och med 31 procent jämfört med mässan 2014 (9 153 besök).

Utställarsidan visar på stark ökning

Trenden är lika stark på utställarsidan: årets mässa samlade 334 utställande företag mot 273 utställare 2016 och 238 utställare 2014. Även sett till nettoytan har mässan ökat kraftigt: i år täcktes 8 950 kvadratmeter av montrar, mot 7 700 kvadratmeter 2016 och 7 586 kvadratmeter 2014.

Anna Jarnö är affärsansvarig för Underhållsmässan tror att den kraftiga ökningen beror på ett ökat medvetande
De starka siffrorna visar det ökade medvetandet för underhållets alltmer centrala betydelse för produktionen. I den generationsväxling svensk industri är mitt uppe i har smart, dataanalyserat underhåll blivit en nyckelfråga. Från mässans sida har vi, i nära samarbete med branschen, lyckats fånga och stödja den utvecklingen, säger hon i ett pressmeddelande.

Digital Solutions Area

På årets mässa presenterades bland annat ett helt nytt område, Digital Solutions Area, ihop med Chalmers och Smarta Fabriken.
– Vi har också lyckats få en ny bredd på mässan till exempel genom initiativ som Maintenance Summit, ett välbesökt tvådagarsseminarium för beslutsfattare, och genom en nätverksträff för tjejer inom industrin. Detsamma gäller nya samarbeten inom skydd och säkerhet, där vi jobbat ihop med IF Metall och NSA och bl a skapat ett mycket uppskattat heldagsseminarium för skyddsombud.

Seminariesatsning

Seminariesatsningen var, totalt sett, större än någonsin på årets mässa. Programpunkterna avlöste varandra från två scener på mässgolvet.
– Intresset var enormt för de aktuella och branschinriktade ämnen som togs upp. Det var ofta fullsatt, avslutar Anna Jarnö.

Jessica Branschaktuellt