Annons
4 min lästid

Bolaget som lyfter miljonprogrammen

5:e mars 2024, 09:29
Therese Westh, kategoriansvarig på Victoriahems inköpsavdelning
Therese Westh, kategoriansvarig på Victoriahems inköpsavdelning
Annons
Like 0

Miljonprogram. Ordet har en klang av problemområden och slitna kåkar. Men fastighetsbolaget Victoriahem valde att se annorlunda på saken. De ser istället möjligheterna.

– Att lyfta miljonprogrammen är den röda tråden i vår affärsidé. Vi vill göra det trivsamt och tryggt att bo där, säger Therese Westh, kategoriansvarig på Victoriahems inköpsavdelning.

Läs mer: Så kan du få bättre service till fastigheten

Under parollen “Vi lyfter miljonprogrammen” äger och förvaltar bolaget 40 000 hyresrätter i 33 områden från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Utvecklingen har gått snabbt. Sedan 2013 har Victoriahem förvärvat stora bestånd från framförallt kommunala ägare.

Men resan har inte varit enkel. Flertalet fastigheter byggdes på 1960- och 70-talen och är i stort behov av renovering.

– Det finns stora utmaningar och behov när det gäller renoveringar. Men vi har som ambition att få ordning på husen och stanna kvar som långsiktig ägare.

För att klara uppgiften var det nödvändigt att tänka nytt. Tidigare försök att rusta upp miljonprogrammen har varit dyra och omständliga projekt, där man ibland evakuerat hela fastigheter under renoveringar.

– Vi tänker annorlunda och renoverar gradvis. Ett tillfälle uppstår när hyresgästen flyttar ut. Då passar vi på att rusta upp. Då får den nya hyresgästen en renoverad lägenhet med uppdaterad standard, säger Therese Westh.

– Därutöver har vi förstås en löpande förvaltning och byter ut sådant som är trasigt eller utgånget.

Victoriahem tar hjälp av Elon Business för att försörja fastigheterna med vitvaror. Genom ett nationellt avtal som omfattar löpande förvaltning och ROT-arbeten kan Therese Westh och hennes kollegor välja ut de vitvaror som passar för varje bostad.

– Vi har tillgång till ett standardsortiment för att vi ska få rätt vitvara utifrån de behov vi har, bland annat hållbarhet, energiåtgång och ljudnivå. Samt pris förstås. Här går vi alltmer över till Elvita som huvudalternativ.

Varför har ni valt att anlita Elon Business?

– En fördel är bredden av varumärken och modeller inom vitvaror. Jag uppskattar också att det finns en stark lokal närvaro. Vi har valt ut 23 Elon-butiker som vi jobbar med lokalt.

– En annan fördel är reservdelar. Vissa i branschen tror att man alltid behöver vända sig till producenten, men Elon kan hjälpa oss även med reservdelar – oavsett fabrikat – vilket underlättar för oss enormt.

En av medarbetarna på Elon Business som jobbar med uppdraget är Mikael Gidlöf, förvaltningsansvarig på Elon i Linköping.

– Victoriahem beställer vitvaror direkt från oss och ibland även installationer. Vi hjälper också till med ROT-arbeten. Uppdragen ser olika ut, eftersom alla lägenheter är unika, och då kommer vår branschkunskap väl till pass.

– Vi har en hög tillgänglighet redan kl 7 på morgonen. Vi är enkla att få tag i och kan bistå direkt på tidig morgon, säger Mikael Gidlöf.

Som inköpare vill Therese Westh se helheten i förvaltningen.

– Att enbart titta på pris är inte rätt sätt att attackera en sådan här utmaning. Vi arbetar på lång sikt och då måste vi tänka hållbart: Vad är hållbart? Vad drar minst energi? Och var är användarvänligt för våra hyresgäster? Den typen av frågor är väldigt centrala.

Hållbarheten i affärsidén handlar inte bara om fastigheterna och vitvarorna i sig, utan också om social inkludering.

– Vi anställer exempelvis personer som bor i miljonprogrammen som miljövärdar. Det har varit framgångsrikt och visar att man kan ha flera tankar i huvudet samtidigt: man kan göra något vettigt kommersiellt samtidigt som man skapar gemenskap hos de boende. På sikt bidrar det till vår vision, att lyfta miljonprogrammen.

Läs mer: Så kan du få bättre service till fastigheten

#elon business
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0