Infrastruktur Hamnar
1 min lästid

Stena vill snabbladda en hel färja med bussbatterier

28:e september 2020, 16:02
Stena vill snabbladda en hel färja med bussbatterier
Batteri på kajen är nästa steg i Stenas elektirfiering av sjöfarten. Fotograf: Stena Line
Myrna Whitaker Myrna Whitaker
Like 0

Stena-bolaget Batteryloop tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten. Det handlar om att utveckla en lösning där återvunna batterier kan bli laddstationer i hamnar.

Projektet löper under två år och är delfinansierat av EU. Man ska bland annat undersöka hur använda batterier från transportsektorn ska kunna återanvändas som energilager i hamnar. Nyligen presenterades ett globalt samarbetsavtal med Volvo Bussar för återanvänding av batterier från elbussar.

– Det händer otroligt mycket på batterisidan nu. Nya lösningar måste fram för att klara av laddbehovet för transportsektorn i framtiden, särskilt om vi tänker oss att sjöfarten ska gå över till eldrift, säger Rasmus Bergström, vd på Stena-bolaget Batteryloop.

Projektet ska kartlägga och utvärdera möjligheter att återanvända litium-jonbatterier från transport- och fordonsindustrin i energilager i hamnar för att exempelvis ladda en elfärja.

Projektet är är ett samarbete mellan Stena-bolagen Batteryloop, Stena Recycling, Stena Rederi och Stena Line, hamnarna i Göteborg och Kiel samt DNV GL som bland annat sysslar med energirådgivning.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0