Stena-bolaget Batteryloop tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten. Det handlar om att utveckla en lösning där återvunna batterier kan bli laddstationer i hamnar.
Projektet löper under två år och är delfinansierat av EU. Man ska bland annat undersöka hur använda batterier från transportsektorn ska kunna återanvändas som energilager i hamnar. Nyligen presenterades ett globalt samarbetsavtal med Volvo Bussar för återanvänding av batterier från elbussar.
– Det händer otroligt mycket på batterisidan nu. Nya lösningar måste fram för att klara av laddbehovet för transportsektorn i framtiden, särskilt om vi tänker oss att sjöfarten ska gå över till eldrift, säger Rasmus Bergström, vd på Stena-bolaget Batteryloop.
Projektet ska kartlägga och utvärdera möjligheter att återanvända litium-jonbatterier från transport- och fordonsindustrin i energilager i hamnar för att exempelvis ladda en elfärja.
Projektet är är ett samarbete mellan Stena-bolagen Batteryloop, Stena Recycling, Stena Rederi och Stena Line, hamnarna i Göteborg och Kiel samt DNV GL som bland annat sysslar med energirådgivning.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB