Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Vindkraften har ökat kraftigt i Sverige och står i dag för tio procent av energiproduktionen. För att minska risken att flygplan ska kollidera med vindkraftverk finns regler för hur hinderbelysning ska utformas så att hindren kan upptäckas av luftfarten.
Transportstyrelsen har fått i uppdrag att redogöra för hur Sveriges regelverk för hinderbelysning står sig internationellt och även jämföra svenska regler med några utvalda europeiska regler för så kallad behovsstyrd hinderbelysning. Eller enklare uttryckt – möjligheten att belysningen på vindkraftverk tänds enbart när ett flygplan närmar sig eller sikten är dålig. Av rapporten framgår att reglerna ser olika ut i olika länder, enligt ett pressmeddelande från Transportstyrelsen.
– Vi har dels jämfört länder som ligger nära oss rent geografiskt, dels länder där vindkraften är utbredd. Det går att konstatera att reglerna för hinderbelysning på vindkraftverk skiljer sig mycket åt runt om i Europa, säger Linnéa Ekström, sakkunnig på Transportstyrelsen.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB