Gas
3 min lästid

Flytande biogas ersätter diesel i Helsingborg

8:e december 2014, 09:31
Flytande biogas ersätter diesel i Helsingborg
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Nu är den på plats, Öresundskrafts nya kallgasmack i Helsingborg. Macken är den största i sitt slag i Sverige – och den första i Skåne. Här kan tunga långtradare tanka flytande biogas vilket får omedelbara och positiva miljöeffekter.

– Vi är oerhört stolta och glada över att kunna bidra till omställningen mot ett hållbart transportsystem. Diesel ersätts med flytande biogas vilket minskar utsläppen från tunga fordon. Det gör vi tillsammans med miljömedvetna transportköpare, framsynta åkerier, skickliga lastbilstillverkare och företag som tillverkar flytande biogas. Det sade Öresundskrafts vd Anders Östlund vid dagens visning för press och media.

Macken, som kostat 30 miljoner kronor att bygga, kan leverera runt 100 GWh årligen av flytande biogas och vanlig fordonsgas. Det gör macken i Helsingborg till det största gastankstället i Sverige.

– Första året räknar vi med att runt 16 lastbilar om dygnet kommer att tanka flytande biogas, om tre-fyra år tror vi att siffran är 90 lastbilar om dygnet. Det säger Öresundskrafts projektledare Magnus Extergren.

På macken finns också vanlig fordonsgas, så kallad CNG. Därmed har Öresundskraft fem tankställen för CNG i närområdet, inklusive Busspunkten där stads- och regionbussar tankar gas sedan 2004. Sopbilarna från NSR, Nordvästra Skånes Renhållnings AB, tankar på den nya macken liksom ett hundratal taxibilar från Helsingborg. Magnus Extergren tror att antalet personbilar kan öka till 150 varje dygn.

Kallgasmacken är utformad för en blandning av mindre personbilar och tunga lastbilar. Lätt och tung trafik skiljs åt genom olika körfält och det finns särskilda parkeringsplatser för väntande lastbilar.

– Vi gjorde datorsimuleringar av hur lastbilar och personbilar skulle röra sig på ytorna och det har visat sig stämma precis. Manövrerbarheten och åtkomsten har fått högsta betyg av chaufförerna, berättar Magnus Extergren.

I sitt inledningstal underströk Anders Östlund miljöfördelarna med flytande biogas.

– Det här gör det möjligt för tunga långtradare att köra på kogödsel och bananskal. Om kallgasmacken utvecklas som vi tror, kommer vi år 2018 att ersätta 7 miljoner liter diesel varje år med flytande biogas. Det motsvarar minskade CO2-utsläpp med runt 15 000 ton årligen.

En ivrig påhejare av kallgasmacken är ICA vars Helsingborgsterminal är på väg att bli den största inom ICA-koncernen. Mellan 400 och 500 lastbilar lossar och lastar i dagsläget vid terminalen varje dygn, som inom de närmaste åren kommer att öka till nästa 1000 lastbilar.

– ICA:s miljömål är att minska CO2-utsläppen med 30 procent i faktiska tal från 2006 fram till 2020. Här i Helsingborg var vi först med att införa en maxgräns på CO2-utsläppen i avtalen med våra speditörer. Kallgasmacken är en förutsättning för det arbetet och naturligtvis mycket välkommet. Det säger Marcus Gustafsson, verksamhetsutvecklare för ICA Sverige AB.

 

#hållbart transportsystem #kallgasmack #öresdskraft
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0