Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– De dominerande bolagen Vattenfall, Ellevio och E.ON bär ett stort ansvar för detta, då deras höjningar slår igenom stort och påverkar miljontals konsumenter. Även om Ellevio i år dämpar sin höjningstakt. Den här utvecklingen måste brytas och konsumenternas ställning stärkas, säger Jennie Wiederholm, ordförande i Nils Holgerssongruppen i ett pressmeddelande.
Konsumentprisindex, KPI, för 2017 ökade med 1,9 procent. Det innebär att den genomsnittliga elnätshöjningen är mer än dubbelt så hög som KPI det senaste året.
– Vi ser också att trenden fortsätter även 2018. E.ON har aviserat att höja sina elnätsavgifter från den 1 juli 2018 med ytterligare 10 procent. Utvecklingen visar att regeringen måste ta till sig Energimarknadsinspektionens förslag för att begränsa prisökningarna. Den låga risken i elnätsföretagens verksamhet, där konsumenten inte har någon valmöjlighet, ska också avspeglas i avkastningen. Det är orimligt att höjningen av elnätsavgifterna är så kraftiga år efter år, säger Jennie Wiederholm.
De tre stora bolagen Vattenfall, Ellevio och E.ON har monopol på elnäten i 141 av 290 kommuner. E.ON höjde sina priser 2017 med i genomsnitt tio procent. Vattenfall har sedan 2014 höjt sina priser med 41 procent.
– Vi vill särskilt inskärpa vikten av att dessa stora, ekonomiskt starka bolagen tar sitt ansvar för en balanserad prisutveckling, säger Jennie Wiederholm.
Organisationerna bakom Nils Holgerssonundersökningen har nyligen i ett offentligt brev till energiminister Ibrahim Baylan uppmanat regeringen att genomföra Energimarknadsinspektionens förslag om stärkt reglering av elnätsbolagens intäkter.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB