Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
För att kunna el-ansluta tankfartyg som ligger vid kaj i Energihamnen har Göteborgs Hamn arbetat fram ett nytt koncept som gör det säkert, miljövänligt och samtidigt kostnadseffektivt. Baserat på detta koncept kommer Actemium att konstruera och arbeta fram en unik lösning, anpassad till att möta de högt ställda kraven.
– En utmaning har varit att hitta en aktör som kan konstruera och installera en lösning som kan elansluta tankfartyg. Projektet går under namnet Green Cable och har som mål att sätta en ny global standard för elanslutning av tankfartyg i explosionsfarliga miljöer, säger Stefan Strömberg, pressansvarig för Göteborgs Hamn.
Actemiums entreprenad omfattar projektering, leverans, montage, inkoppling och injustering av berörda anläggningsdelar med tillhörande ritningar, till fullt funktions- och driftfärdig anläggning för landanslutning.
– Actemium är mycket hedrade över att än en gång ha fått förtroendet av Göteborgs Hamn, som nu väljer vår OPS-lösning även för tankfartyg i explosionsfarlig miljö. Senast var vi på plats i RoRo-terminalen år 2020, där nu fartygen förses med el via kabel och eliminerar miljöfarliga avgaser och buller från dieselmotorer vid lossning och lastning, säger André Olofsson projektledare OPS-lösningar för Actemium Sverige.
Projektet startar omgående och ska vara färdigställt till slutet av 2023.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB