Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Riksdagens trafikutskott Anders Ygeman (S) och kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun Lars Bryntesson har tagit ett spadtag för vidare utveckling av Stockholm Nord Logistikcenter i Rosersberg. Där byggs nu den rikskombiterminal som vid öppnandet nästa höst fyller ett logistiskt tomrum i Stockholm/Mälardalen.
Belägen intill E4, Ostkustbanan och nära Arlanda effektiviseras och koncentreras då en stor del av godsflödet till och från huvudstadsregionen till rikskombiterminalen Stockholm Nord.
– Den nya kombiterminalen blir ett viktigt tillskott i det växande logistikområdet. Med postens nya omlastningsstation och kombiterminalen ökar förutsättningarna att
planera transporter smartare och därmed få fler gröna transporter. Utvecklingen leder också till att allt fler arbetsplatser skapas i vår kommun, säger Lars
Bryntesson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun.
– De prognoser vi kan se pekar på en femtioprocentig ökning av lastbilstrafiken. Stockholm Nord Logistikcenter med dess närhet till järnväg, väg och flyg är ett viktigt nav i godstrafiken och optimerar användandet av respektive transportslag för effektivare och mer miljövänliga transporter, säger trafikutskottets ordförande Anders Ygeman, (S).
De två eldrivna och rälsburna kranarna väger vardera 384 ton, och terminalen byggs för en årlig kapacitet på 200 000 TEU, vilket motsvarar lika många tjugo-fotscontainrar eller 100 000 fyrtiofotare.
Förutom Anders Ygeman och Lars Bryntesson deltog också Kilenkryssets grundare och styrelseordförande Jan Persson samt representant från SPT Stockholm Nord.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB