Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Skanska har tecknat avtal med Skellefteå kommun om att bygga Karlgårdsbron över Skellefteälven. Kontraktet är värt cirka 380 miljoner kronor.
Det har varit många turer kring Karlgårdsbron sedan den tidigare entreprenören Kauno Tiltai bröt broavtalet. Skanska klev in som ny entreprenör och kommunen fattade beslut i mars om att bron skulle färdiställas trots en ökad kostnad på 444 miljoner kronor.
Nu kompletteras det befintliga samverkansavtalet mellan parterna för planerings- och kalkylfasen med ett kontrakt för produktionsfasen som omfattar bromontage, överbyggnad, brokompletteringar, beläggning och belysning. Därutöver ska även markarbeten utföras vid respektive landfäste för nya gång- och cykelvägar och arbeten med VA, gräsytor och belysning.
Karlgårdsbron ska bli Sveriges längsta träbro – en cirka 400 meter lång hängverksbro med bockar i trä, tvärbalkar och hängstag i stål. Brobanan ska bestå av en tvärspänd träplatta uppdelad i totalt tio spann.
Bron över Skellefteälven blir en viktig länk för att knyta samman stadens olika stadsdelar och ska fungera för bil, buss samt gång- och cykeltrafik.
Byggnationen kommer att starta omgående och projektet beräknas vara färdigställt i november 2027.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB