Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Enligt trafikkontoret i Stockholms stad är brons skick så dåligt att renovering inte är att tänka på.
Det kommer att ta flera år att ersätta bron. Och för att de runt 36 000 personer som använder bron varje dag ska kunna fortsätta göra det, behöver bron förstärkas. Det kan komma att kosta upp mot 35 miljoner kronor.
– Den har ju några år på nacken. Stålet börjar bli svagare, det märks av eftersom valven är olika långa och det är olika påfrestning på olika delar av bron. Det finns ingen risk att den rasar, men man vill inte att belastningen fördelas ojämnt, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till Mitt i och tillägger:
– Vår inställning är helt och hållet att man ersätter bron med en likadan. Men de besluten är inte fattade.
Vasabron ritades och konstruerades av Emil von Rothstein och invigdes 1878. Den var tekniskt innovativ, med undervattensgjutna betongfundament och eleganta valvbågar av gjutstål från närbelägna Atlas verkstäder. Bron byggdes om för spårvägstrafik 1909. Lyktorna i jugendstil är från denna tid. Bron har givit namn åt den under 1880-talet nyanlagda Vasagatan.
Källa: Stockholms stad
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB