Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Key Bridge kollapsade när ett lastfartyg kolliderade med en av brons pelare. Nu riktar National Transportation Safety Board, NTSB kritik mot Maryland Transportation Authority, MDTA för att de inte utfört den analys American Association of State Highway and Transportation Officials år 1991 tagit fram som analyserar risken för en brokollaps om ett fartyg skulle köra in i bron.
– Kollapsen av spannet den 26 mars 2024 kunde potentiellt ha förhindrats om MDTA hade granskat risken och vidtagit korrigerande åtgärder. Det finns ingen ursäkt, sa NTSB:s ordförande Jennifer Homendy under en presskonferens.
Hon menar att om analysen gjorts kunde MDTA ha investerat i delfiner eller andra skydd för att hålla fartyg borta från brons pelare.
Då analysen av bron gjorts i efterhand har 30 gånger så hög risk kunnat ses än vad som är acceptabelt.
NTSB rekommenderar att ytterligare 68 broar i över 19 stater utför analysen och vidtar skyddsåtgärder vid behov. Broarna byggdes alla innan 1991. Det inkluderar Golden Gate Bridge i San Francisco, Brooklyn Bridge i New York City och den nya Sunshine Skyway Bridge.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB