Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Samhället förlorar cirka 1,9 miljoner kronor dagligen på grund av förseningarna vid Slussens tillfälliga bussterminal, visar nya beräkningar från Stockholms Handelskammare.
Förseningarna av den tillfälliga bussterminalen vid Slussen orsakar betydande tidsförluster för pendlande stockholmare. Varje dag går cirka 7 850 timmar förlorade, vilket motsvarar ett samhällsekonomiskt värde på 1,9 miljoner kronor enligt nya beräkningar från Stockholms Handelskammare.
Den extra promenaden från Slussen till det tillfälliga bussläget jämfört med den planerade Katarinaterminalen tar i genomsnitt 7,5 minuter längre, enligt Handelskammarens rapport. Beräkningarna är baserade på SL:s passagerarstatistik.
Enligt Handelskammarens chefekonom Carl Bergkvist får försenad infrastruktur stora konsekvenser.
– Att regionen och staden inte lyckas hålla sig inom projektplan blir kännbart för samhället. Stockholmarna förlorar tillsammans 7 850 timmar om dagen. Det motsvarar nästan ett helt år – varje dag, säger Carl Bergkvist.
Enligt rapporten kommer den senaste tvåmånadersförseningen av Katarinaterminalens driftsstart, från slutet av 2025 till efter årsskiftet, att orsaka tidsförluster motsvarande 105 miljoner kronor. Jämfört med den ursprungliga tidplanen från 2018, då terminalen skulle ha öppnat i slutet av 2023, har förseningarna orsakat tidsförluster på 1,3 miljarder kronor, skriver Handelskammaren.
– 1,3 miljarder kronor är ett högt pris för en kort promenad – och det är stockholmarna som får betala det. Totalt uppgår förseningarna till drygt 500 år av restid, säger Carl Bergkvist.
Beräkningarna har utförts genom Trafikverkets ASEK-8-metod, som beräknar det samhällsekonomiska värdet av förlorad restid baserat på individers betalningsvilja för att minska sin restid.
– Nya Slussen har kantats av olika slags förseningar fördelade över flera mandatperioder. Projektet måste nu genomlysas fullständigt. Det handlar i grunden om att respektera skattebetalarnas pengar och att värna resenärerna, säger Carl Bergkvist.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB