Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
AI har blivit en växande komponent i fastighetsbranschens digitala transformation. Genom automatisering, analys av stora datamängder och förbättrad kundinteraktion skapas nya sätt att hantera komplexa processer och fatta snabbare beslut.
– AI är här för att stanna. Det handlar om att göra tekniken praktisk och användbar för dagliga behov, och med rätt implementering kan AI bli ett kraftfullt verktyg som förenklar för både fastighetsägare och hyresgäster, säger Kristofer Olsson, ansvarig för Vitec Fastighets AI-grupp.
Kristofer Olsson är en certifierad innovationsledare som driver projekt med fokus på digitalisering och hållbarhet, och i de senaste projekten utforskar han AI:s möjligheter i praktiken. Idag driver han AI-arbetet på Vitec Fastighet – ett bolag som automatiserar fastighetsbranschen med sina produkter och system. På Fastighetsmässans konferens Förvaltardagen gästar han för att prata om AI:ns utveckling i branschen.
På Förvaltardagen kommer Kristofer Olsson att berätta mer om olika AI-lösningar, där fokus ligger på praktiskt användbara lösningar för fastighetsbolagen. Här kommer han att demonstrera flera innovationsprojekt för att visa hur AI kan effektivisera processer genom att automatisera arbetsuppgifter och processer, förbättra kundresan genom att kommunicera med hyresgästerna på deras villkor, samt öka tillgängligheten genom att erbjuda stöd och service dygnet runt via AI-assistenter.
– AI kan exempelvis sammanfatta serviceärenden och identifiera liknande problem, vilket förenklar hanteringen och sparar tid för fastighetsförvaltaren. Vi kan också erbjuda systemet Vitec Arena som gör det möjligt för hyresgäster att kommunicera med systemet muntligt på sitt eget språk, exempelvis för att boka tvättstugor, skapa serviceanmälningar eller kontrollera fakturor, säger Kristofer Olsson.
Vidare berättar Kristofer Olsson att AI kommer att utvecklas med självständiga agenter som hanterar komplexa processer – dock fortfarande med mänsklig övervakning.
– En AI-agent kan till exempel hjälpa till med underhåll genom att identifiera vad som behöver göras, samordna hantverkare, beställa material, följa upp arbetet och informera ansvariga personer. AI öppnar också upp möjligheter för energieffektivisering och optimering, vilket kan vara avgörande för att minska kostnader och uppfylla hållbarhetsmål. Vi har flera innovationsprojekt i gång för att fortsätta leda utvecklingen framåt.
Enligt Kristofer Olsson kommer AI:ns genomslag kräva ett nytt sätt att tänka för hela branschen.
– Att anamma tekniken och lära sig dess tillämpningar blir avgörande för att inte hamna efter i utvecklingen. Denna förändring innebär att alla behöver vara nyfikna och villiga att lära sig, och med AI som en naturlig del i verksamheten kan fastighetsbolagen nå nya nivåer, avslutar han.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB