Byggindustrin Fastighet reportage
3 min lästid

Därför sover gästerna tryggt på Scandic

4:e juni 2014, 08:57
Därför sover gästerna tryggt på Scandic
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Gäster måste känna sig lugna och trygga på ett hotell även ur brandsäkerhetssynpunkt. Att enbart ha ett brandlarm på en nivå som följer lagar och regler kan vara ett sätt att bli invaggad i en falsk trygghet. Det menar Peter Claeson, säkerhetschef på hotellkedjan Scandic.

Ett brandlarm kräver ju också att man har personal som kan hantera det. Samtidigt kan personalen inte vara överallt utan måste ha bra tekniska hjälpmedel i händelse av nödsituation. Det ena utesluter därför inte det andra. Det handlar snarare om ett tydligt samspel och en förståelse för vad tekniken kan göra och hur den kan användas i det dagliga arbetet.
– Hög brandsäkerhet är också en tydlig viljeriktning från Scandics ledning och vi har därför tagit fram konceptet ”Scandic Standard” och nu implementerar vi detta  tillsammans med leverantören Siemens, säger Peter Claeson.

Det handlar om allt från att standardisera tekniken rörande utrymningslam och brandlarm i kedjans hotell till hur man genom skyltar tydliggör utrymningsvägar för gästerna men även hur utrymningslarmet låter och fungerar. Till exempel fler, bättre och tydligare skyltar, tydligare utrymningsmeddelanden utan att för den skull skapa en känsla av otrygghet.
– Allt detta innebär i praktiken att vår miniminivå ligger en bit över det som lagen kräver. Det vill säga det som Boverkets Byggregler, Lagen om skydd mot olyckor eller annan lagstiftning kräver.

Han berättar att man arbetar på samma sätt oavsett storlek, ålder eller utseende på hotellen i kedjan.
– En gemensam teknik i botten gör det enklare att underhålla och felsöka. Dessutom underlättar det att hålla hotellpersonalen välutbildade och uppdaterade inom området.

Han menar att även den nyligen inköpta kedjan Rica håller en hög standard inom brandsäkerhetsområdet och har stora likheter med Scandic. Mycket finns redan på plats.
– En medveten strategi med brandsäkerhetsarbetet kräver nämligen stora investeringar både i teknik och i upprätthållande av en given säkerhetsnivå genom rutiner för återkommande kontroller och utbildningar.

Scandic har därför också valt att även ta fram interaktiva brand- och utrymningsutbildningar som ett komplement till de utbildningar som utförs på plats på hotellen enligt” Scandic Standards”
– Personalen genomgår minst två brand- och utrymningsövningar årligen och de som är anläggningsskötare på brandlarmet skall också genomgå speciell utbildning för detta.

Under 2013-2014 har Scandic arbetat med att certifiera sina hotell enligt Brandskyddsföreningens och Visitas norm ”Brandskyddat hotell”.
– Jag tror det är ett bra sätt att synliggöra för gästerna att vi är ganska duktiga på detta. Att låta en tredje part göra en bedömning utifrån en tydlig certifieringsnorm visar på varje hotells högsta ”lägsta nivå” men även på en tydlig viljeinriktning från ledningens sida. För att lyckas så bra som vi gjort i vårt certifieringsarbete så kräver det ju även att såväl brandlarm som utrymningslarm är rätt dimensionerade, rätt programmerade och att revisioner och underhåll sköts av såväl vår egen personal som Siemens tekniker, menar Peter Claeson

Det finns enligt honom flera anledningar till att man valt att arbeta med Siemens inom brandsäkerhetsområdet. Många parametrar utöver prislappen är avgörande vid valet av ett partnerskap med en leverantör.
– Dels delar Siemens vår vision om att prova nya vägar och arbetssätt. Till exempel ny teknik för att undvika falsklarm, vilket på många sätt är värdefullt för oss som hotell. Dels är deras geografiska närvaro, storlek och teknikernas kompetens avgörande för att få service utförd inom rimlig tid. Utan fungerande utrymningslarm eller brandlarm kan vi helt enkelt inte hyra ut våra hotellrum.

FOTO: Scandic

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0