2020-08-13 Serneke slår tillbaka mot anklagelser https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/08/serneke_live.jpg

Serneke slår tillbaka mot anklagelser

Johan Live, kommunikationschef, Serneke. Foto: (Vänster) Upplands-Brohus / (Höger) Serneke
Johan Live, kommunikationschef, Serneke. Foto: (Vänster) Upplands-Brohus / (Höger) Serneke
Bostad
Byggindustrin

Efter stämningen från Upplands-Brohus slår Serneke tillbaka. – Vi anser att bilden om byggfusk är helt felaktig, svarar Sernekes kommunikationschef Johan Live till Branschaktuellt.

I juli stämde bostadsbolaget Upplands-Brohus Serneke på sammanlagt 151 miljoner kronor efter att 178 hyresrätter försenats och brister upptäckts, vilket Hem & Hyra var först med att berätta.

Stämningen har under sommaren uppmärksammats i ett flertal medier. Den bild som framkommit i media är dock starkt färgad av beställarens version, menar Johan Live, som nu försvarar Serneke från bilden som målats upp. 

I stämningsansökan, där Serneke anklagas för avtalsbrott, listas ett antal brister, bland annat hade Serneke inte installerat vitvaror i lägenheternas kök, diskbänkarna var repiga och billigare material än avtalat hade använts.

– De har utan vårt godkännande bytt ut till billigare material. De har inte byggt vad vi beställt, säger vd:n Ann Hermansson Alm, till tidningen.

Sernekes kommunikationschef ställer sig frågande till bostadsbolagets påståenden. Justeringar i materialvalen ska, enligt Johan Live ha gjorts i husets utformning för att tillmötesgå Upplands-Brohus och göra projektet ekonomiskt hållbart.

– Det är också vår uppfattning att vi kommunicerat och kommit överens om dessa ändringar med beställaren, säger han.

Enligt Upplands-Brohus ska hyresgästerna inte kunnat flytta in i lägenheterna förrän 2019. Men Serneke menar att hyresgästerna hade kunnat flytta in långt tidigare än så. 

I övrigt ifrågasätter Serneke riktigheten i  uppgifterna om att det ska ha funnits brister som ska ha påverkat lägenheternas användbarhet och säkerhet. Dessutom menar man att bilden som framförts om byggfusk är felaktig.

– Vi har utfört arbetena enligt gällande normer och dessutom levererat väldigt bra hus med fina lägenheter, säger Johan Live och beklagar att bostadsbolaget tagit ärendet till domstol.

– Det finns ett antal olyckliga omständigheter i hur denna sak utvecklat sig: Dels att vi trots lång dialog inte lyckats lösa detta på ett pragmatiskt och förnuftigt sätt, vilket varit vår strävan. Upplands-Brohus väljer istället konfrontation i rätten och anklagelser i media. Detta har inte gynnat vare sig hyresgäster eller någon av oss övriga parter, säger Johan Live.

Upplands-Brohem stämmer Serneke på totalt 151 miljoner kronor. Den största delen, 141 miljoner kronor för förseningen och 10 miljoner kronor för bristerna. 

Förhandlingar i tingsrätten är inte att vänta förrän 2021, skriver Serneke på sin hemsida. 

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!