Byggindustrin
2 min lästid

Byggdialog uppför historiska satsningen

Idag, 22:a juni 2026, 15:02
Byggdialog uppför historiska satsningen
Visualisering över den nya återvinningscentralen. Illustration: Contecton Arkitekter

Trollhättan energi ska uppföra en ny återvinningscentral på Hedeäng. Nu står det klart att man väljer Byggdialog för byggnationen, ett uppdrag värt 137 miljoner kronor. Det är den största investeringen någonsin inom återvinningsverksamheten i Trollhättan energis historia.

– Efter en intensiv projekterings- och bygglovsprocess ser vi fram emot att påbörja byggnationen av den nya återvinningscentralen, säger Jesper Johansson, projektchef på Byggdialog.

Den nya återvinningscentralen blir inte bara större. Den ska även bli mer flexibel och möta, som det heter, framtidens krav på effektiv avfallshantering. Det innebär bland annat bättre möjligheter till sortering och återbruk, som ska minska såväl miljöpåverkan som kostnader över tid.

– Vi vill skapa en återvinningscentral som möter framtidens behov och gör det enkelt att göra rätt. Här får vi möjlighet att utveckla både återbruket och återvinningen samtidigt som vi kan erbjuda en tryggare och mer tillgänglig anläggning för våra kunder, säger Pia Brühl Hjort, vd hos Trollhättan Energi.

Det ska anläggningen innehålla

Anläggningen kommer att innehålla en mottagningshall för återbruk, elavfall och farligt avfall. Man planerar även särskilda ytor för trädgårdsavfall och vitvaror samt en carport för sopbilar med tillhörande tvätthallar.

Personalen kommer också att få en ny byggnad.

Planen är att den nya återvinningscentralen ska öppna under våren 2028.

#Återvinningscentral #byggdialog #trollhättan energi
Nils Lund