Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
En långvarig medarbetare vid SSAB-bygget i Luleå uppmanades att söka sjukvård. Du upptäcktes giftiga gaser i blodet. Men provsvaren från platsen visar fortfarande ingenting.
En medarbetare som jobbat länge vid byggnationen av SSAB:s nya stålverk i Luleå hade spår av giftiga gaser i blodet när han uppsökte sjukvård. Det rapporterar Svt.
Mannen jobbar på ett transportföretag och blev uppmanad av sin arbetsgivare att ta sig till Sunderby sjukhus, oavsett om han hade symptom eller inte.
Efter upptäckten av gaserna fick han vara uppkopplad mot EKG. Först runt åtta timmar senare kunde mannen till slut lämna sjukhuset.
Totalt har runt 25 personer insjuknat på arbetsområdet.
– I huvudsak är det personer som kört fordon som drabbats, men även kontorsanställda. En del har drabbats allvarligt, medan vissa har fått väldigt lindriga symptom, säger Robert Savela, regionalt skyddsombud på Transportarbetareförbundet till Svt.
Totalt har SSAB utfört 150 000 provtagningar på platsen, där inget givit något resultat så här långt.
Ståljätten har också utökat provtagningen ytterligare och fortsätter att söka svar på exakt vad som ligger bakom sjukdomsfallen.
Arbetet på platsen ligger också alltjämt nere och har så gjort sedan den 3 april.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2026 | Branschaktuellt Sverige AB