Byggindustrin
2 min lästid

Stationen får markläge – sparar kommunen miljarder

3:e juni 2025, 13:15
Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Bild: Linköpings kommun
Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Bild: Linköpings kommun

Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.

Stationen ska vara färdig när de nya tågen på Ostlänken börjar rulla 2035, likaså järnvägsspåren som Trafikverket ansvarar för att bygga.

Kommunfullmäktige beslutar 17 juni om det markförlagda läget. Enligt kommunen hade ett upphöjt läge kostat 5 miljarder kronor – lika mycket som årliga utgifterna för skola och förskola tillsammans.

– Den här järnvägssatsningen gör vi för kommande generationer. När barnen som idag börjar skolan har nått universitetet kommer tågen gå snabbare och spåren vara nybyggda. Ostlänken kommer ge helt nya möjligheter för alla som pendlar eller vill resa till och från Linköping, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Beslutet om det markförlagda läget tas på kommunfullmäktiges sammanträde 17 juni. Ett upphöjt läge på en bro hade inneburit att Linköpings kommun skulle behöva medfinansiera stationsbygget till en kostnad av cirka 5 miljarder kronor, vilket motsvarar ungefär vad kommunen årligen lägger på hela grundskolan, gymnasiet och förskolan tillsammans. Eftersom kommunens huvuduppdrag är att leverera välfärd till Linköpingsborna har det politiska styret valt att inte gå vidare med alternativet som skulle innebära att flera miljarder kronor behöver tas ur kommunbudgeten för stationsbygget.  

#järnväg #jönköping #trafikverket
Myrna Whitaker