Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Så brukar det tyvärr bli ibland, säger Per-Henrik Fräjdin på Trafikverket till tidningen.
Först menade Trafikverket att trafikplatsen skulle kosta 150 miljoner. Men efter omräkning nämndes summan 354 miljoner eller upp mot en halv miljard.
– Den första siffran var en tidig kostnadsbedömning och den andra är en noggrannare kalkyl efter att vi gjort flera undersökningar på plats. Vi tittade på ett liknande projekt längs med E4an söderut och där hade man gjort en kostnadsbedömning på 150 miljoner, förklarar Per-Henrik Fräjdin för Sundsvalls tidning.
– Det beror delvis på att den första bedömningen byggde på prisnivån 2020. Sedan dess har ju kostnaderna ökat ganska rejält. Byggkostnaderna har gått upp med mer än 50 procent, säger Per-Henrik Fräjdin.
– Det är inte rimligt att priset har tredubblats. Myndigheten måste väl ta ansvar för det de har sagt tidigare. Men vi är i händerna på deras godtycke, säger Timrås kommunalråd Stefan Dalin (S) till tidningen.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB