Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Som Branschaktuellt tidigare rapporterat genomgår AGN Haga en rekonstruktion sedan våren 2023. I maj presenterades en en åtgärdsplan där det framgår att konsortiet ska slutföra projekt Kvarnberget.
Slutbesiktningen vid Kvarnberget godkändes i somras med kravet att AGN Haga skulle åtgärda flera kvalitetsbrister. Trots detta lämnade entreprenören byggplatsen redan den 11 juli efter att Trafikverket varslat om att man inte avsåg att betala en av företagets fakturor.
– Vi står inför en ekonomisk slutreglering av kontraktet och ser att entreprenören kommer att ha skulder till Trafikverket. Vi valde därför att innehålla ekonomiska medel inför den framtida slutregleringen, säger Markus Rangmar, projektledare deletapp Kvarnberget.
Skyddsentreprenad på plats
På sin hemsida skriver Trafikverket att man direktupphandlat en skyddsentreprenad för att säkra arbetsområdet. Enligt Markus Rangmar pågår juridiska förhandlingar mellan Trafikverket och AGN Haga som ett led i den ekonomiska slutregleringen.
Vad händer om AGN inte återvänder för att avhjälpa felen?
– Då får Trafikverket själva avhjälpa felen på entreprenörens bekostnad.
Att entreprenören har valt att avetablera sig påverkar inte öppnandet av station Centralen som en tillfällig säckstation år 2026.
– Det här påverkar inte Västlänken i stort men det kommer innebära att överlämningen av markytorna till staden skjuts framåt en till två månader, säger Markus.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB