Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
I ett pressmeddelande beskrivs att olyckan inträffade när bärarmen – hjulupphängningen längst fram i tåget brast. Rapporten pekar på brister i både beställning, tillverkning och uppföljning.
Brottet på bärarmen uppstod till följd av för låg hållfasthet på grund av brister i svetsfogar och att en väsentlig del inne i rörkonstruktionen saknades. Utredningen visar att det vid beställningen av bärarmarna inte ställdes tillräckliga krav på hur de skulle tillverkas och på tillverkningsprocessen. Inte heller gjordes tillräckliga kontroller av utförandet vid tillverkningen och innan bärarmarna togs i bruk. Det säkerhetsarbete som bedrevs vid Gröna Lund gav inte en betryggande säkerhet mot olycksfall i bergochdalbanan.
Rapporten presenterades på en presskonferens.
– Det handlar bland annat om bristfälliga svetsarbeten med omfattande bindfel, alltså att materialet inte smält ihop ordentligt. Det fanns även ojämnheter i svetsarna som kunde orsaka sprickor. Det material som skulle svetsas ihop hade inte heller bearbetats på korrekt sätt. Allt det här bidrog till hållfastheten i konstruktionen, säger generaldirektör John Ahlberk.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB