Byggindustrin
2 min lästid

Bravidas tidigare anställda vittnar om utbrett fusk

16:e maj 2024, 16:10
Bildkälla: Bravida.
Bildkälla: Bravida.
Anna Broberg Anna Broberg
Like 0

Di har talat med flera tidigare anställda av Bravida.

”De sa att den offentliga sektorn har råd att betala, och uppmanade konstant till att lägga på timmar vi inte hade arbetat”, säger en av dem till Di.

”Jag sökte i mars i fjol upp vår personalchef, och berättade att våra rörmokare inte mår bra av den enorma pressen från kontoret om att alltid ‘mata timmar’, och se till att allt debiteras kund, även timmar vi inte hade arbetat. Om jag exempelvis jobbade fem timmar på ett uppdrag, och sedan var det klart, då skrev jag resten som ‘ej debiterbar tid’. Men då går de in och ändrar tiden till debiterbar tid, och trycker in det på skolor, sjukhus, landsting och liknande.”

”Jag skulle tro att detta sker på alla ställen. Men Bravida är första företaget där jag hört det sägas rakt ut”, säger en annan tidigare anställd till Di.

”På de avdelningar som hade lite att göra skickade man folk på kommunjobb. Kommunen har ingen koll på om man var där i två eller sex timmar. På så sätt blev det mycket överfakturering”, säger ytterligare en annan tidigare anställd på Bravida till tidningen.

Bravidas kommunikationschef Liselotte Stray kommenterar till Di:

”Det är svårt att kommentera uppgifter vi inte har underlag på, men vi välkomnar information om indikationer som vi kan utreda.”

Hur kan ni vara säkra på att det inte sker på andra platser än den avdelningen i Skåne som ni pekat ut i er utredning?

”Det vi har konstaterat är att det har förekommit avsiktlig överfakturering i en avdelning i Skåne. I vår interna utredning gjordes också en bredare genomlysning av ramavtal i offentlig verksamhet i Sverige. Utredningens slutsats är att det inte gått att påvisa någon avsiktlig överfakturering av kunder med ramavtal i offentlig sektor.”

#bravida
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0