Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
– En genomarbetad bilpolicy är grunden för en bra bilekonomi. Men det är lika viktigt att noga följa upp de löpande kostnaderna, säger, Jakob Savedson, key account manager på CarPay Fleet som är störst i Sverige på fleethantering.
Totalkostnad nyckeln till allt
För bara några år sedan baserades en bilpolicy på basbelopp, och inte mycket mer. Verkligheten idag är en helt annan och i branschen pratar man mycket om TCO – total cost of ownership. I en TCO tar man hänsyn till bilarnas alla kostnader, från finansiering och restvärde till vinterdäck och skatt.
– Vi rekommenderar alla våra kunder att jobba med TCO. Det är bara då man får en ärlig bild över vad bilarna kostar företaget. Med en TCO kan man också ärligt jämföra olika bilmodeller med varandra. En elbil med sitt ofta högre inköpspris kan ändå ha en lägre totalkostnad tack vare lägre skatt och bättre restvärde, säger Martin Bergquist som också är key account manager på CarPay Fleet.
Snabba förändringar
De senaste åren har bjudit på riktigt snabba förändringar för tjänstebilar. Nya regler, kostnadsökningar och samtidigt en pågående elektrifiering av bilutbudet innebär ständigt nya spelregler.
– Bilpolicyn kan inte vara skriven i sten utan måste uppdateras löpande. De senaste åren har vi sett ett antal förändringar i regler och skatter som direkt påverkat förutsättningarna. Nu under 2023 är det den stigande räntan som direkt sätter avtryck i bilkostnaderna. Detta gör att tänkbara bilar kan ändras från en dag till en annan, säger Jakob.
Gör uppföljningar
Oavsett hur bra policyn är uträknad och formulerad så är det ändå en kalkyl. – Kontinuerlig uppföljning av företagets bilar är viktigt för att inte drabbas av överraskningar. Detta kan leda till stor administration och här kommer vi på CarPay Fleet in i bilden. Våra kunder har tillgång till online-verktyget Fleet Manager. Här kan administratören se samtliga kostnader, enskilda fakturor, förmånsvärden, löneavdrag m.m. Det är enkelt att generera rapporter och att snabbt se avvikelser, säger Martin.
Ökat löneavdrag
Den anställde betalar alltid skatt på bilens förmånsvärde som läggs ovanpå lönen. De flesta arbetsgivare gör också ett löneavdrag för den som har en tjänstebil.
– En tydlig trend nu är att balansen skiftar något så att löneavdraget blir större än tidigare. Ett sätt för arbetsgivaren att balansera kostnaden med den anställde, säger Martin.
Tydliga regler
En viktig fråga när det gäller tjänstebilspolicy är vad som gäller kring företagets bilar för den anställde.
– Precis som vi sagt tidigare så är det många och snabba förändringar just nu. Därför är det viktigt i bilpolicyn specificera vad som betalas av arbetsgivare och vad som betalas av den anställde. Hur får bilen användas, hur skall den skötas med mera. Med rätt upplägg så är tjänstebil fortfarande det mest ekonomiska för båda parter. Det ger också arbetsgivaren möjlighet att garantera en bekväm och säker arbetsmiljö för den anställda, avslutar Jakob.
Checklista för bilpolicyn
· Utgå alltid från TCO
· Tydliga regler för vem som skall ha företagsbil
· Följ upp samtliga kostnader
· Skaffa en professionell partner
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB