Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
För att bygga tunneln behövs två arbetstunnlar. En i Hammarbyskogen och en i Finnboda. Arbetet med att bygga tunneln har pågått sedan i maj i Finnboda. Nu är alla tillstånd klara för byggstart i Hammarbyskogen och arbetet kan därmed påbörjas där.
Projektet har efter inkomna synpunkter och förnyad dialog med trafikkontoret och exploateringskontoret justerat både byggväg och etableringsyta för att minska intrånget i skogen. Dessa justeringar innebär att man minskar antalet träd som behöver tas ned från 130 till 41.
“Som en konsekvens av detta kan vi inte anlägga den tillfälliga gång- och cykelvägen från Hammarbyvägen till Kalmgatan enligt vad som tidigare har kommunicerats. Cykel- och gångtrafiken kommer att ledas om på andra vägar.” skriver Stockholm Vatten och Avfall i ett pressmeddelande.
Nya Östbergatunneln är en del av Stockholms klimatanpassning och behövs för att leda regn- och smältvatten ut i Saltsjön utan att belasta Henriksdals reningsverk. Tunneln som ska bli 2,1 km lång, byggs mellan Hammarbybacken och Finnboda, under Hammarby Sjöstad och Henriksdalsberget.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB