Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Drygt 4 av 10 som jobbar inom byggbranschen anser att deras arbetsplats behöver bli mer digital för att fortsätta
vara konkurrenskraftig, enligt Ramirentrapporten, som släpptes i april.
I rapporten menar 40 procent att ökad digitalisering skulle hjälpa dem att få bättre koll på projekten, 33 procent att det skulle gå lättare att planera personalresurserna och 23 procent att det skulle ge ett bättre utnyttjande av maskiner och material. Men digitaliseringen ses även som en möjlighet för att öka säkerheten, skapa en bättre arbetsmiljö och få bättre koll på projektens miljöpåverkan.
Största anledningen till att man inte redan är mer digital, är framför allt att kunskapen saknas hos såväl ledningen (17%) som personalen (22%), visar rapporten. Nästan var fjärde person uppger dessutom att viljan att digitalisera saknas på företaget. 17 procent tycker att det saknas bra digitala lösningar på marknaden och 14 procent har inte tid att implementera nya system.
– Det stämmer att det finns för få lösningar där vi kan integrera och tolka information från olika typer av system. Och vi får inte någon effekt förrän vi börjar agera på informationen vi samlar in. Först när systemen går att samköra med varandra, kommer branschen på allvar börja digitaliseras, menar Johan Eckerby.
Uppkopplade maskiner är något som används på byggarbetsplatsen, uppger var femte person i Ramirentrapporten. Även automation och drönare blir allt mer vanliga. Robotar (5%) och AI-teknik (3%) har däremot ännu inte fått något större genomslag ute på byggena.
Det här används främst digitala system till idag på byggarbetsplatserna
(Källa Ramirentrapporten 2022)
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB