ByggindustrinBranschaktuellt påbörjar intensiv expansion
4/04/2022 3min lästid

Branschaktuellt påbörjar intensiv expansion

4/04/2022 3min lästid
Branschaktuellt påbörjar intensiv expansion

Bolagets grundare Oscar Lundberg och Marcus Rosenholm tillsammans med redaktionschefen Myrna Whitaker. Foto Alice Ahlstedt

I samband med Branschaktuellts årliga konferens på hotell At Six i Stockholm presenterade företagets vd och grundare Oscar Lundberg en konkret expansionsplan som redan 2024 ska resultera i att IndustryRadar har en internationellt ledande position inom branschbevakning.

Ett år efter att IndustryRadar gjorde intåg på den finska marknaden planerar företaget en betydande expansion i flera europeiska länder. Inledningsvis kan satsningen ge tjugo nya jobb och i framtiden ännu fler enligt företagets vd.

”Vårt mål är att IndustryRadar ska bli en ledande internationell branschtidning för bygg- och fastighetssektorn. Inom två år finns tidningen representerad i sex länder med start i Norge och Danmark under 2022”, säger Oscar Lundberg.

Tidigare i år flyttade även Branschaktuellt till nya större lokaler på Kungsholmen i Stockholm för att möjliggöra fortsatt tillväxt. På bara tre år har företaget vuxit från tolv till 30 anställda och landat i flera stora partneravtal. Jobbsajten Branschsstegen har även den blivit en succé.

Försäljningschef Marcus Nilsson under konferensen på At Six i Stockholm.

”Förra året skrev vi flera stora partneravtal samtidigt som våra intäkter och läsare ökar kraftigt. Samtliga produkter i vår portfölj har en kraftig tillväxtresa framför sig. Sammantaget är vi väldigt nöjda med året och ser med stor spänning fram mot resten av året”, säger Oscar Lundberg.

Idag arbetar fem personer på IndustryRadar. Hittills har två nummer av magasinet Industry Radar getts ut med ett tredje på gång. Sedan lanseringen har nyhetssajten iradar.fi nu 5 000 unika läsare varje vecka. Totalt når iRadar 30 800 läsare i hela landet.

”Vi vet att vi är en uppskattad nyhetstjänst och forum för våra svenska besökare. Att få göra avstamp och bidra till att föra branschen framåt, som vi så länge jobbat med och sikta på en internationell läsarkrets är kittlande. Det är en satsning som gynnar företag som vill nå ut över gränserna”, säger Branschaktuellts redaktionschef Myrna Whitaker.

Tidigare i år lanserades även en ny hemsida, för att stödja företagets internationella expansion. Detta samtidigt som Branschaktuellt lanserade sitt premiumerbjudande i samarbete med kunskapsbolaget Recuro.

Allt arbete har gett ringar på vattnet. På sajten Branschaktuellt har antalet unika besökare ökat från 590 000 till 716 000. En ny rekordnotering och en ökning med 20 procent jämfört med samma period i fjol.

309 527 sidvisningar registrerades på branschaktuellt.se under december månad. Det är en ökning med 80% jämfört med samma period föregående år.

”Sedan lanseringen av den nya plattformen i slutet av november har sidvisningarna ökat med 80% procent vilket är otroligt glädjande”, säger Marcus Rosenholm, CTO på Branschaktuellt.

Därutöver har Branschaktuellt fått förnyat förtroende från Fastighetsmässan som innebär att företaget är officiell mediapartner till mässan som går av stapeln den 12-14 september 2022 på Malmömässan.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!