ByggindustrinTre jätteprojekt i USA som drar igång 2022
25/01/2022 4min lästid

Tre jätteprojekt i USA som drar igång 2022

25/01/2022 4min lästid
Tre jätteprojekt i USA som drar igång 2022

Virgin Hyperloop Certification Center i West Virginia

Samsungs chipfabrik i Texas, NFL-klubben Buffalo Bills nya arena och testcentret för Hyperloop-tekniken i West Virginia är tre jättelika projekt med hög genomslagskraft som förväntas uppnå flera viktiga milstolpar under året.

Samsung Chip Factory
Austin, Texas
Kostnad: 17 miljarder dollar / 158 miljarder kronor

I slutet av november i fjol meddelade teknikjätten Samsung sina planer på att bygga en halvledarfabrik för 17 miljarder dollar i Taylor, Texas i USA. Samsung planerar att börja bygga fabriken 2022 med verksamhetsstart två år senare. Företaget har ännu inte utsett någon huvudentreprenör för projektet.

Den totala investeringen på 17 miljarder dollar, inklusive byggnader, fastighetsförbättringar, maskiner och utrustning, är den största investering som Samsung någonsin gjort i USA. Siemens driver sedan  1990-talet en chiptillverkningsanläggning i Austin, cirka 25 kilometer sydväst om Taylor, och företagets avsikt är att flytta resurser mellan de två fabrikerna.

Tillkännagivandet kommer mitt i en global chipbrist, vilket bland annat beror på störningar i leveranskedjor till följd av pandemin. Samsung är en av flera chiptillverkare som försöker bredda sin tillverkning geografiskt, enligt AP som skriver att en rad federala finansierings- och skatteincitament för halvledartillverkning, inklusive CHIPS-lagen på 52 miljarder dollar, sin tur skulle kunna leda till fler investeringar i halvledarsektorn i USA – om förslaget godkänns.

Buffalo Bills Stadium
Buffalo, New York
Kostnad: 1,4 miljarder dollar / 13 miljarder kronor

I augusti 2021 lämnade NFL-klubben Buffalo Bills in en plan till staden Buffalo i delstaten New York om att bygga en ny hemmaarena som ska ersätta klubbens nuvarande snart femtio år gamla Highmark Stadium. Den föreslagna stadion skulle kosta 1,4 miljarder dollar och omfatta 60 000 sittplatser, enligt AP.

Buffalo Bills nuvarande hyresavtal för hemmamatcher på den Highmark Stadium i Orschard Park i New York löper ut i juli 2023 och kommer att förlängas tills den nya arenan står klar, under förutsättning att projektet godkänns av delstaten New York och Erie County.

Klubben har länge funderat på att bygga en nytt. Möjliga platser för den nya arenan inkluderar Bills nuvarande plats, som skulle ersätta Highmark Stadium, eller på en helt ny plats i centrala Buffalo, som ännu inte har fastställts.

En ny rapport från ingenjörsfirman AECOM, uppmanar Bills att bygga en nya arena istället för att renovera den befintliga i Orchard Park. Att renovera skulle kosta uppskattningsvis 862 miljoner dollar, jämfört med de 1,35 miljarder dollar som ett nybygge beräknas kosta, enligt rapporten beställd av Empire State Development.

AECOM rekommenderar också att bygga i Orchard Park istället för att bygga nytt i centrala Buffalo.

Virgin Hyperloop Certification Center
West Virginia, USA
Kostnad: 500 miljoner dollar / 4,6 miljarder kronor

I samband med det enorma infrastrukturpaket som Biden undertecknade förra året presenterades ett nytt lagförslag som riktar sig mot transportsystemet ”Hyperloop” med syfte att driva tekniken framåt. Med lagförslaget öppnas möjlighet för företag och innovatörer att söka federala pengar för USA-baserade hyperloop-projekt.

”Hyperloop” fungerar ungefär som rörpost. Passagerarna färdas i kapslar ovanpå elektromagnetiska spår genom vakuum-fyllda rör, antingen under mark eller upphöjda i luften. Transportmedlet kan komma upp i hastigheter på 1000 km/h och tanken är att göra resor mellan städer snabbare och mer miljövänliga. Idén väcktes av Elon Musk år 2013 och utvecklas nu av flera företag runt om i världen.

Bland dem som storsatsar finns Virgin Hyperloop med testcentret ”Virgin Hyperloop Certification Center” i West Virginia i USA. Centret omfattar en fem mil lång testbana samt ett utbildningscenter för drift, underhåll och säkerhet. Bygget drar igång 2022, säkerhetscertifiering förväntas vara på plats senast 2025 och fem år senare ska kommersiell trafik bedrivas enligt företaget.

Flera andra hyperloop-projekt pågår parallellt med Virgin Hyperloop. Det Los Angeles-baserade företaget HyperloopTT har genomfört en förstudie för en hyperloop-rutt i Great Lakes-regionen i Nordamerika och det schweizisk-amerikanska företaget Swisspod tillkännagav nyligen godkännandet av en testbana i Colorado.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!